نکات مهم خرید گوشی و انتخاب موبایل مناسب

  • تاریخ انتشار : شهریور ۲۴, ۱۳۹۹
  • تعداد نظرات : 0

خرید اسمارتفون یا موبایل جدید کار ساده‌ای نیست و نیاز به دقت، بررسی و تحقیق دقیق دارد. این روزها تنوع گوشی های موبایل به شدت افزایش یافته و این امر سبب شده که انتخاب موبایل مناسب برای کاربران دشوارتر شود. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به معرفی برخی از نکات مهم خرید گوشی بپردازیم و راهنمایی برای انتخاب موبایل مناسب خدمتتان ارائه کنیم. با آداک فیکس همراه باشید.

نکات مهم خرید گوشی : مقدمه

تنوع گوشی های موبایل به شدت افزایش پیدا کرده و شرکت های سازنده اسمارتفون های اندرویدی هم سعی دارند با عرضه گوشی های متنوع پاسخگویی هر نوع تقاضایی باشند. عموما گوشی های اندرویدی در سه رده طبقه‌بندی می‌شوند که به ترتیب پایین رده، میان رده و رده بالا نام دارند. اما این تنوع سبب شده که انتخاب موبایل مناسب برای کاربران و به ویژه کسانی که خیلی اطلاعات کافی در حوزه موبایل ندارند سخت شود. علاوه بر این در خرید موبایل باید به سخت افزار گوشی و مشخصاتی که در این راستا ارائه می‌شود هم دقت کافی به عمل آید.

متاسفانه عموما 80 درصد کاربران به طور دقیق در رابطه با جزئیات سخت افزاری گوشی های موبایل خیلی اطلاعات زیادی ندارد و در اغلب مواقع اطلاعاتی که توسط فروشندگان اسمارتفون ارائه می‌شود هم خیلی دقیق و قابل اعتماد نیست. بنابراین مجموع این مسائل می‌توانند انتخاب گوشی مناسب را برای کاربران دشوار کنند. ما در این مقاله اختصاصی قصد داریم به معرفی نکات مهم خرید گوشی بپردازیم. با توجه به این نکات می‌توانید یک خرید بهتر داشته باشید و به نوعی بهترین اسمارتفون را برای خویش تهیه نمایید. با آداک فیکس همراه باشید.

نکات مهم خرید گوشی و انتخاب موبایل مناسب

قبل از اینکه به معرفی مهمترین نکاتی بپردازیم که باید در خرید گوشی به آن ها توجه شود، ذکر این نکته الزامی است که همیشه گوشی مناسب با توجه به نیازهای کاربر مشخص می‌شود. یعنی اینطور نیست که همیشه یک گوشی برای همه افراد بهترین گزینه خرید باشد! بدیعی است که اگر اینطور بود، تنوع اسمارتفون ها تا این اندازه افزایش پیدا نمی‌کرد. بهترین گوشی برای هر کاربر با توجه به معیارها، نیازها و انتظارات وی مشخص می‌شود. بنابراین اگر قصد خرید یک گوشی جدید را دارید باید در قدم اول معیارها و انتظارات خود را مشخص کرده و آن ها را در قالب یک لیست اولویت بندی نمایید. این مسئله از مهمترین نکات مهم خرید گوشی است.

با ذکر یک مثال موضوع را برایتان مشخص تر خواهیم کرد. تصور کنید شخص A قصد خرید یک گوشی جدید را دارد و او به شدت بر روی کیفیت صفحه نمایش گوشی و دوربین آن حساس است. بنابراین در این شرایط اصلی ترین اولویت های انتخاب وی می‌توانند صفحه نمایش و دوربین باشند و سایر معیارها و اولویت های مورد نظر وی هم باید به صورت مشابه طبقه‌بندی گردند. اما در سمت مقابل فرد دیگری را تصور کنید که به قدرت پردازنده  و شارژدهی باتری اهمیت زیادی می‌دهد! طبیعتا اولویت های فرد دوم با فرد A متفاوت خواهد بود و به طبع در این شرایط موبایل مناسب فرد A هم با فرد دوم متمایز می‌شود.

بنابراین در قدم اول برای انتظاراتی که از گوشی موبایل خود دارید یک اولویت بندی ایجاد کنید. مهمترین مواردی که باید در اولویت‌بندی خود به آن ها توجه داشته باشید شامل مواردی مثل قیمت، کیفیت ساخت و ظاهر، صفحه نمایش، بستر نرم افزاری، پردازنده و رم (قدرت عملکرد)، حافظه داخلی، دوربین اصلی و سلفی، شارژدهی و سرعت شارژ باتری می‌شوند. سعی داشته باشید برای تک تک این موارد یک اولویت‌بندی در ذهن خود یا حتی روی کاغذ ایجاد کنید. به عنوان مثال اولویت های ما به ترتیب در انتخاب گوشی شامل موارد زیر می‌شود:

  1. قیمت
  2. کیفیت ساخت و ظاهر
  3. پردازنده و رم (قدرت عملکرد)
  4. دوربین اصلی و سلفی
  5. شارژدهی باتری
  6. سرعت شارژ باتری
  7. صفحه نمایش
  8. حافظه داخلی
  9. بستر نرم افزاری

بعد از اینکه اولویت‌بندی خود را انجام دادید باید مشخصات فنی گوشی هایی که در رده قیمتی مورد نظرتان می‌توانند گزینه خرید خوبی باشند را با هم مقایسه کنید. این یکی از مراحل اصلی نکات مهم خرید گوشی است که البته نیاز به اطلاعات نسبتا بالایی دارد. طبیعتا شما باید با جزئیات سخت افزاری و تفاوت آن ها در اسمارتفون های مختلف آشنا شوید تا بتوانید سخت افزار دو موبایل متفاوت را با هم مقایسه نمایید. در ادامه سعی می‌کنیم در مورد هر یک از اصلی ترین ویژگی های سخت افزاری گوشی های موبایل اطلاعاتی خدمتتان ارائه نماییم که در انتخاب و خرید گوشی کارایی دارند.

کیفیت ساخت و ظاهر

ظاهر یک گوشی در انتخاب آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و می‌توان آن را به عنوان یکی از نکات مهم خرید گوشی در نظر گرفت. اینکه ظاهر یک گوشی چقدر باب میل شما باشد به سلیقه شخصی‌تان مرتبط می‌گردد. برای مثال این روزها اغلب گوشی های هوشمند از صفحه نمایش های بدون حاشیه و بزرگ بهره‌مند می‌شوند و  قاب شیشه‌ای و براق دارند. این سبک طراحی ظاهری خاص را برای گوشی به ارمغان می‌آورد که ممکن است برخی افراد خیلی با آن ارتباط برقرار نکنند و برخی دیگر از این سبک طراحی و ظاهر گوشی لذت ببرند. فراموش نکنید در صورت خرید گوشی که ظاهر مناسبی از نظر شما نداشته باشد، خیلی زود پشیمان خواهید شد.

کیفیت ساخت هم در مواردی مثل جنس فریم اصلی گوشی، جنس قاب پشت آن و پشتیبانی از استانداردهای ضد آب خلاصه می‌شود. بهتر است جنس فریم اصلی گوشی از آلومینیوم یا فلزهای مقاوم دیگر باشد و قاب پشت آن هم از جنس شیشه گوریلاگلس انتخاب گردد. در گوشی های ارزان قیمت عموما جنس قاب پشت و فریم اصلی گوشی از پلاستیک خواهد بود که کیفیت کمتری در مقایسه با شیشه و فلز دارد. پشتیبانی از استاندارد ضد آب هم در گوشی های موبایل با نماد IP مشخص می‌شود. برای مثال اگر گوشی از استاندارد IP68 پشتیبانی کند می‌تواند تا 30 دقیقه در عمق 1.5 متری آب دوام داشته باشد.

صفحه نمایش

یکی دیگر از نکات مهم خرید گوشی مربوط به صفحه نمایش آن می‌شود. اندازه صفحه نمایش، وضوح و کیفیت پنل آن از مسائل مهمی هستند که باید به آن توجه داشته باشید. اندازه صفحه نمایش گوشی های امروزی عموما بزرگ است و در اغلب اسمارتفون ها سعی شده که بخش بیشتری از پنل جلوی دستگاه با نمایشگر آن ها احاطه شود. رزولوشن هم با واحد پیکسل نشان داده می‌شود و شامل مواردی مثل اچ دی (HD)، فول اچ دی (Full HD)، کواد اچ دی (QHD) و غیره خواهد بود. هرچقدر وضوح صفحه نمایش گوشی بهتر باشد، محتوا روی آن با کیفیت بهتری به تصویر کشیده می‌شود. پنل های نمایشگر اسمارتفون ها هم می‌توانند از انواع مختلف همچون TFT، IPS، AMOLED، Super AMOLED و غیره باشند که به ترتیب کیفیت به ذکر آن ها پرداختیم.

نکات مهم خرید گوشی و انتخاب موبایل مناسب

نمایشگر های نوع TFT عموما کیفیت پایینی دارند و در گوشی های ارزان مورد استفاده قرار می‌گیرند اما نمایشگرهای نوع Super AMOLED کیفیت بالایی داشته و در گوشی های بالا رده مورد استفاده قرار می‌گیرند. در انتخاب گوشی مناسب حتما به کیفیت و اندازه صفحه نمایش گوشی دقت کنید. مواردی مثل تراکم پیکسلی و شدت روشنایی هم هرچقدر بالاتر باشند وضوح تصویر نمایشگر گوشی و کارایی آن در محیط های باز و تحت تابش نور وضعیت بهتری را ارائه خواهد کرد. در نهایت حتما به پوشش ضد خش روی صفحه نمایش گوشی هم دقت کنید. بهتر است روی صفحه نمایش گوشی با شیشه گوریلاگلس پوشانده شود که ضد خش است.

بستر نرم افزاری

سیستم عامل اغلب گوشی های بازار اندروید است مگر اینکه شما با صرف هزینه بالا نسبت به خرید گوشی های اپل اقدام کنید که از سیستم عامل iOS بهره می‌برند. هر شکرت سازنده گوشی اندرویدی هم یک رابط کاربری اختصاصی دارد که از طریق آن بستر نرم افزاری موبایل های خویش را شخصی سازی می‌کند. هر رابط کاربری ویژگی های خاصی دارد و هرچقدر رابط یک گوشی بهینه تر باشد، کار کردن با آن و لگ و تاخیرهایش هم کمتر می‌شود. بنابراین یکی دیگر از نکات مهم خرید گوشی مربوط به بستر نرم افزاری آن ها و بهینه بودن این بستر می‌شود که قصد نداریم خیلی وارد جزئیات آن شویم. شما با کمی جستجو و مشاهده چند بررسی از هر گوشی می‌توانید به طور دقیق با ویژگی های بستر نرم افزاری آن آشنا شوید. سعی در کنید در زمان انتخاب و خرید اسمارتفون جدید حتما موبایلی را انتخاب نمایید که بستر نرم افزاری به روز و بهینه‌ای داشته باشد.

پردازنده و رم (قدرت عملکرد)

اگر به قدرت عملکرد گوشی های موبایل اهمیت می‌دهید، پردازنده و رم موبایل را به طور دقیق بررسی کنید. مدل تراشه بکار رفته در گوشی، برند تولید کننده آن، سال ساخت تراشه، تعداد هسته های پردازشگر مرکزی آن، پردازنده گرافیکی و ظرفیت رم گوشی از عوامل مهمی هستند که مستقیما روی قدرت عملکرد دستگاه تاثیر می‌گذارند. عموما تراشه های سری اسنپدراگون کوالکام و اگزینوس سامسونگ و همچنین تراشه های سری A اپل از بهترین نوع تراشه های بازار هستند و هرچقدر مدل این تراشه ها جدیدتر باشد، قدرت عملکردشان هم بهتر است. با یک جستجوی ساده در اینترنت می‌توانید جزئیات دقیق هر مدل از تراشه های موبایلی که در گوشی های مورد نظرتان بکار رفته‌اند را مطالعه کنید.

نکات مهم خرید گوشی و انتخاب موبایل مناسب

رم گوشی هم به طور کامل روی ثبات عملکرد آن تاثیرگذار خواهد بود و حتی می‌تواند روی قدرت پردازشی گوشی و ثبات بستر نرم افزاری آن هم تاثیر مستقیم بگذارد. بنابراین سعی کنید حتما در انتخاب گوشی به این موضوع هم دقت لازم را داشته باشید و گوشی را خریداری نمایید که ظرفیت رم مناسبی داشته باشد. در غیر این صورت با مشکلاتی مثل لگ و تاخیر رو به رو خواهید شد و ممکن است در حین بکارگیری موبایلتان خیلی راحت نتوانید با آن در تعامل باشید. بنابراین یکی دیگر از نکات مهم خرید گوشی مربوط به پردازنده و رم آن می‌شود.

حافظه داخلی

ظرفیت حافظه داخلی گوشی هم یکی دیگر از نکات مهمی است که باید در خرید موبایل مناسب به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید. زمانی که حافظه گوشی پر شود، فشار روی آن زیاد خواهد شد و این امر منجر به کاهش سرعت عملکرد دستگاه می‌شود. به همین دلیل اکیدا توصیه داریم از خرید گوشی هایی که حافظه داخلی کمتر از 32 گیگابایت را ارائه کرده‌اند خودداری کنید. در نظر داشته باشید که این روزها خجم بازی های و اپلیکیشن های موبایل ها افزایش یافته و بهتر شدن کیفیت عملکرد دوربین اسمارتفون ها هم سبب گشته تا حافظه گوشی های موبایل خیلی زودتر از آنچه که تصور داشته باشید پر شود. از سمت دیگر خود سیستم عامل گوشی هم بخشی از حافظه دستگاه را اشغال می‌کند. بنابراین حتما به ظرفیت حافظه گوشی که می‌خرید توجه داشته باشید.

دوربین اصلی و سلفی

یکی دیگر از مهمترین مسائل و نکاتی که باید در خرید اسمارتفون جدید به آن توجه داشته باشید مربوط به کیفیت عملکرد دوربین های اصلی و سلفی می‌شود. هرچقدر کیفیت دوربین یک گوشی بیشتر باشد، عکسبرداری و ضبط ویدیو با آن لذت‌بخش‌تر می‌شود. گوشی های موبایل امروزی یک لنز دوربین اصلی و یک لنز دوربین سلفی دارند. وضوح لنز های دوربین اسمارتفون ها با واحد مگاپیکسل مشخص می‌شود و در حالت کلی هرچقدر وضوح مگاپیکسلی یک لنز دوربین بیشتر باشد، کیفیت آن هم بیشتر خواهد بود اما این روند همیشه در عمل صدق نمی‌کند و برای تشخیص کیفیت عملکرد دوربین گوشی ها صرفا نمی‌توان به عددی که وضوح مگاپیکسلی لنز آن ها را نشان می‌دهد اعتماد کرد.

دوربین گوشی های جدید از چندین لنز مختلف تشکیل شده است، برای مثال دوربین اصلی یک گوشی می‌تواند سه لنز داشته باشد یا حتی از چهار لنز تشکیل شود. در اینگونه شرایط هر یک از این لنز ها برای شرایط خاصی در گوشی بکار رفته‌اند. قابلیت هایی که توسط دوربین گوشی پشتیبانی می‌شوند از قبیل قابلیت عکسبرداری پرتره، قابلیت عکسبرداری ماکرو، امکان ضبط ویدیو های 4K و غیره هم از نکات مهم خرید گوشی هستند که باید به آن ها توجه داشته باشید. بهترین روش برای مقایسه کیفیت عملکرد دوربین گوشی های موبایل این است که به بررسی های عملی مراجعه کنید که نمونه های آن ها در یوتیوب و فضای مجازی وجود دارد.

شارژدهی باتری و سرعت شارژ مجدد

یکی دیگر از نکات مهم خرید گوشی مربوط به وضعیت باتری دستگاه و عملکرد آن می‌شود. باتری هایی که در گوشی های امروزی مورد استفاده قرار می‌گیرند از نوع لیتیوم یونی یا لیتیوم پلیمری هستند. ظرفیت باتری اسمارتفون ها هم با واحد میلی آمپر ساعت نشان داده می‌شود. برای مثال باتری یک گوشی ممکن است ظرفیت 4000 میلی آمپر ساعتی داشته باشد. طبیعتا چقدر ظرفیت یک باتری بیشتر باشد، قدرت شارژدهی آن هم بیشتر خواهد بود، اما در نظر داشته باشید که عوامل دیگر از قبیل اندازه و کیفیت صفحه نمایش، بهینه بودن بستر نرم افزاری و خیلی ویژگی های دیگر مستقیما روی میزان مصرف شارژ باطری تاثیرگذار هستند.

با توجه به این موضوع نمی‌توان مدعی شد قطعا گوشی که باتری با ظرفیت بالاتری دارد، قدرت شارژدهی بهتری در مقایسه با گوشی دیگری که از باطری با ظرفیت کمتر بهره می‌برد ارائه می‌کند. قدرت شارژدهی باطری گوشی های موبایل باید در عمل مورد ارزیابی قرار گیرد اما عموما با بررسی ظرفیت باتری اسمارتفون ها می‌توان دید کلی از مقدار قدرت شارژدهی آن ها پیدا کرد. از سمت دیگر مسئله مهم بعدی که باید در خرید موبایل مناسب به آن توجه شود مربوط به سرعت شارژ مجدد باتری است. پشتیبانی از قابلیت هایی مثل شارژ بیسیم هم می‌تواند به عنوان ویژگی جانبی و جالب گوشی مورد توجه قرار گیرد.

گوشی های جدید از شارژرهای با توان بالاتر بهره می‌برند و بدین ترتیب از تکنولوژی شارژ سریع پشتیبانی به عمل می‌آورند. این تکنولوژی سبب خواهد شد که شارژ باطری موبایل در زمان کوتاه تری در مقایسه با حالت عادی انجام شود. هرچقدر توان شارژر گوشی که با واحد وات نشان داده می‌شود بیشتر باشد، سرعت شارژ مجدد باطری هم بیشتر خواهد بود. البته مدت زمانی که برای شارژ کردن باطری گوشی لازم است به ظرفیت خود باتری هم بستگی خواهد داشت. پس سعی کنید در خرید گوشی به سرعت شارژ باتری و توان شارژر آن هم دقت داشته باشید و گوشی را تهیه کنید که از قابلیت شارژ سریع پشتیبانی کند. در غیر این صورت ملزم خواهید بود که مدت زمان طولانی برای شارژ شدن باطری گوشی صبر کنید و این مسئله تجربه کاربری مطلوبی را برایتان به همراه نمی‌آورد.

نکات مهم خرید گوشی : جمع‌بندی

با در نظر گرفتن نکاتی که به آن ها اشاره داشتیم می‌توانید یک گوشی مناسب برای خود خریداری کنید. برای خرید یک گوشی جدید در قدم اول بودجه خویش را مشخص کرده و سپس بهترین اسمارتفون هایی که با توجه به بودجه شما قابل خرید هستند را دسته‌بندی کنید. سپس برای انتظاراتی که از گوشی جدید خودتان دارید و قابلیت هایی که به آن ها اهمیت می‌دهید یک اولویت بندی ایجاد کنید. در نهایت ویژگی های سخت افزاری گوشی های مورد نظر را با توجه به توضیحاتی که ارائه کردیم با هم مقایسه کرده و بهترین گزینه را برای خرید انتخاب کنید. با توجه به نکات مهم خرید گوشی قادر خواهید بود که یک گوشی خوب و با کیفیت تهیه نمایید و حداقل چند سال از آن استفاده کنید.

به این مطلب امتیاز دهید
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب مشابه