رفع مشکل زود خالی شدن شارژ باتری موبایل

  • تاریخ انتشار : شهریور ۱۳, ۱۳۹۹
  • تعداد نظرات : 0

یکی از رایج ترین مشکلاتی که خیلی از کاربران گوشی های اندرویدی و آیفون های اپل با آن مواجه می‌شوند مربوط به خالی شدن زود به زود شارژ باتری خواهد بود. اما آیا می‌دانید با توجه به نکات خاص و استفاده از ترفند های مشخصی می‌توان این مشکل را برطرف کرد؟ در ادامه این مطلب می‌خواهیم به روش های رفع مشکل زود خالی شدن شارژ باتری موبایل (اندروید و آیفون) اشاره داشته باشیم. با آداک فیکس همراه شوید.

زود خالی شدن شارژ باتری موبایل : مقدمه

فهرست مطلب

با پیشرفتی که در اسمارتفون ها و اغلب قطعات سخت افزاری آن ها به وجود آمده، نیاز به مصرف انرژی هم در این گجت ها بیشتر شده سات. به عنوان مثال صفحه نمایش گوشی های امروزی را در نظر بگیرید که نسبت به صفحه نمایش موبایل های قدیمی تر چقدر بزرگ‌تر و با کیفیت تر شده‌اند! طبیعتا به همین دلیل شارژ بیشتری هم توسط این قطعات مصرف می‌شود و آن ها به انرژی بیشتری نیاز خواهند داشت. شرایط مشابه برای دیگر قطعات سخت افزاری گوشی های جدید هم برقرار است، مثلا پردازنده آن ها قوی تر شده، رم آن ها ظرفیت بیشتری پیدا کرده، قابلیت هایی مثل بلوتوث و وای فای در آن ها تقویت شده و غیره.

مجموع این موارد منجر به بیشتر شدن نیاز به انرژی در گوشی و در نتیجه بروز مشکل زود خالی شدن شارژ باتری موبایل می‌شود. اما آیا راهی وجود دارد که با استفاده از آن بتوان از بروز این مشکل جلوگیری کرد؟ به بیان دیگر چطور می‌توانیم قدرت شارژدهی باتری گوشی های هوشمند را تقویت کنیم و از خالی شدن زود به زود شارژ آن ها جلوگیری به عمل آوریم. خوشبختانه هم در اندروید و هم iOS (آیفون های اپل) ترفند هایی برای انجام این کار و تقویت قدرت شارژدهی باطری وجود دارد. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به معرفی موثرترین این روش ها بپردازیم. بنابراین با آداک فیکس همراه باشید.

1. تعویض به موقع باتری

یکی از مهمترین مسائلی که باید به آن توجه داشته باشید مربوط به تعویض به موقع باتری موبایل می‌شود. باتری های لیتیوم یونی و لیتیوم پلیمری که در گوشی های امروزی بکار رفته‌اند ماهیت خاصی دارند که به مرور زمان بخشی از ظرفیت اصلی خودشان را از دست می‌دهند و بدین ترتیب ظرفیت آن ها کاهش پیدا می‌کند. در نتیجه همین امر می‌تواند منجر به بروز مشکل زود خالی شدن شارژ باتری موبایل شود. اگرچه روش هایی برای مراقبت از باتری گوشی های موبایل وجود دارد اما حتی این روش ها هم نمی‌توانند به طور کامل کاهش ظرفیت باطری اسمارتفون ها را متوقف کنند، بلکه صرفا منجر می‌شوند که سرعت بروز این پدید کاهش یابد.

به همین جهت چه دلتان بخواهد و چه نخواهد باید بعد از مدت زمان مشخصی (عموما مابین 1 الی 2 سال) باطری گوشی خودتان را تعویض کنید، ذر غیر این صورت با شرایطی مواجه خواهید شد که آزاردهنده خواهد بود. وقتی عمر مفید باتری گوشی به پایان برسد، هرچقدر هم شما تلاش کنید نمی‌توانید وضعیت مناسبی را در گوشی به وجود آورد که منجر به ثبات شارژدهی باتری شود و تنها راه حل پیش رو در تعویض کردن باطری خلاصه می‌شود. بنابراین اگر مدت زمان طولانی است که باتری گوشی خودتان را تعویض نکرده‌اید، در قدم نسخت این کار را انجام دهید و حتما هم برای انجام این کار از سرویس مراکز تعمیرات تخصصی موبایل نظیر آداک فیکس استفاده نمایید.

رفع مشکل زود خالی شدن شارژ باتری موبایل

در تعویض باطری اسمارتفون ها باید از باتری های اورجینال استفاده شود، در غیر این صورت نتیجه تعمیر اصلا رضایت بخش نخواهد بود و می‌تواند خیلی زود دوباره مشکل ساز شود. همچنین در حین تعویض باتری هم باید به نکات خاصی توجه شود و تمام استانداردهای لازم رعایت گردند تا استرس وارد بر گوشی و دیگر قطعات آن به حداقل برسد. بنابراین اگر قصد تعویض کردن باطری گوشی موبایل خودتان را دارید می‌توانید از خدمات مرکز تعمیرات تخصصی موبایل آداک فیکس استفاده کنید. در این مرکز تمام تعمیرات صورت گرفته با تضمین کیفیت و اورجینال بودن قطعات انجام می‌شوند. در صورتی که عمر مفید باتری گوشی شما به اتمام رسیده باشد و از روش های آتی برای رفع مشکل زود خالی شدن شارژ باتری موبایل استفاده نمایید، بازده مناسبی دریافت نخواهید کرد.

2. عدم اجرای تسک های سنگین مثل گیم

اگر به دنبال این هستید که قدرت شارژدهی باتری موبایل و نگهداری شارژ توسط گوشی را افزایش دهید، توصیه داریم تا حد ممکن تسک های سنگین را در آن اجرا نکنید. تسک های سنگین شامل مواردی از قبیل بازی های سنگین و HD و به ویژه بازی هایی که آنلاین هستند و گرافیک بالایی دارند می‌شود. زمانی که یک گیم سنگین و HD را در گوشی خودتان اجرا می‌کنید فرکانس کاری هسته های پردازشگر و رم گوشی افزایش یافته و فشار روی آن ها بیشتر می‌شود. بنابراین این قطعات نسبت به حالت عادی که تحت فشار نیستند، انرژی بیشتری مصرف می‌کنند و همین امر منجر به زود خالی شدن شارژ باتری موبایل می‌شود.

اگر دقت کرده باشد زمانی که یک بازی سنگین در گوشی اجرا می‌شود، سرعت خالی شدن شارژ باطری گوشی چندین برابر افزایش پیدا خواهد کرد. علاوه بر این وقتی گیم سنگینی در گوشی اجرا شود، بدنه دستگاه به دلیل گرمای تولید شده توسط پردازنده نسبت به حالت عادی داغ تر می‌شود و همین امر هم می‌‌توانید به طور غیرمستقیم روی عملکرد باتری تاثیرگذار باشد و بخشی از انرژی آن را تلف کند. متاسفانه باتری های لیتیوم یونی و پلیمری که در اسمارتفون های امروزی مورد استفاده قرار می‌گیرند در برابر گرما و حرارت هم بسیار حساس هستند و بخشی از انرژی خود را در مواجه با این عامل از دست می‌دهند.

رفع مشکل زود خالی شدن شارژ باتری موبایل

پس یکی دیگر از مهمترین روش ها و ترفند هایی که می‌تواند در رفع مشکل زود خالی شدن شارژ باتری موبایل موثر باشد مربوط به عدم اجرای تسک های سنگین خواهد بود. سعی کنید تا حد امکان در گوشی بازی های HD و آنلاین را اجرا نکنید یا حداقل این بازی ها را برای مدت زمان طولانی روی گوشی اجرا ننمایید. انجام این نوع بازی ها به شدت روی افزایش سرعت مصرف شارژ باطری گوشی تاثیرگذار خواهد بود.

3. خنگ نگه داشتن بدنه گوشی

یکی دیگر از ترفند های موثری که می‌توانید از آن برای جلوگیری از بروز مشکل زود خالی شدن شارژ باطری اسمارتفون ها استفاده کنید مربوط به خنک نگه داشتن بدنه گوشی می‌شود. شاید تصور کنید که این مسئله هیچ ارتباطی به باتری و شارژدهی آن ندارد اما در عمل اینطور نیست! باتری های لیتیوم یونی و لیتیوم پلیمری به گونه‌ای هستند که ضمن مواجه شدن با گرما و حرارت مقدار قابل ملاحظه‌ای از انرژی آن ها تلف می‌شود. جالب است بدانید که مواجه شدن باطری گوشی با گرمای زیاد می‌تواند سرعت از دست رفتن ظرفیت اصلی آن را هم بیشتر کند و منجر گردد که باطری گوشی زودتر عمر مفید خودش را از دست دهد.

بنابراین همیشه سعی کنید بدنه موبایلتان را به هر شیوه و ترفندی که شده خنک نگه دارید تا برای باتری آن مشکلی ایجاد نشود و اصطلاحا باطری گوشی تحت فشار قرار نگیرد. به عنوان مثال عدم اجرای بازی ها و تسک های سنگین یکی از موثرترین روش هایی است که می‌توانید از آن استفاده کنید یا جلوگیری از داغ شدن بدنه موبایل در شرایطی که آن را به شارژ زده‌اید می‌تواند یکی دیگر از روش های موثر در این راستا باشد. برای آشنایی با تمام روش ها و ترفند هایی که می‌توانند از داغ شدن بدنه اسمارتفون جلوگیری کنند بد نیست که مقاله “دلیل داغ شدن آیفون و آموزش جلوگیری از آن” را مطالعه نمایید. پس خنک نگه داشتان بدنه گوشی تحت هر شرایط یکی دیگر از روش های موثر برای جلوگیری از زود خالی شدن شارژ باتری موبایل خواهد بود.

4. غیر فعال کردن سرویس لوکیشن

یکی از قابلیت هایی که همه اسمارتفون های امروزی دارند، قابلیت لوکیشن است! لوکیشن در واقع سرویسی است که به گوشی امکان ردیابی موقعیت مکانی را می‌دهد. برنامه های زیادی روی گوشی شما می‌توانند به این سرویس دسترسی داشته باشند و در شرایط خاص از آن استفاده کنند. به عنوان مثال وقتی شما اپلیکیشن اسنپ را استفاده می‌کنید و موقعیت مکانی شما روی نقشه نشان داده می‌شود، سرویس لوکیشن گوشی فعال بوده و این امکان را برایتان مقدور ساخته است یا وقتی موقعیت مکانی خودتان را از طریق برنامه هایی مثل واتساپ یا تلگرام برای فردی ارسال می‌کنید هم از سرویس لوکیشن استفاده می‌شود.

اما برای اینکه قابلیت لوکیشن در گوشی کار کند می‌بایست اطلاعات خاصی مابین گوشی و ماهواره‌ های GPS و یا گاها دکل های مخابراتی رد و بدل گردد و این امر می‌تواند منجر به افزایش مصرف انرژی در گوشی شود. بنابراین توصیه ما این است که برای جلوگیری از بروز مشکل زود خالی شدن شارژ باتری موبایل خود همیشه سعی کنید در شرایط غیرضروری قابلیت لوکیشن گوشی خویش را غیر فعال نمایید و هر زمان که به این ویژگی نیاز داشتید، آن را فعال کنید. در نظر داشته باشید که خیلی از اپلیکیشن های موبایل شما بدون اینکه اطلاعی داشته باشید می‌توانند در پس زمینه گوشی از سرویس لوکیشن استفاده کنند و بدین ترتیب منجر به مصرف شدن شارژ باطری شوند.

خوشبختانه غیر فعالسازی سرویس لوکیشن در هر گوشی به سادگی امکانپذیر خواهد بود. عموما در حالت پیش فرض یک آیکون در منوی تنظیمات سریع همه موبایل ها ارائه شده که امکان غیر فعالسازی و فعال کردن قابلیت مذکور را می‌دهد. همچنین برای تنظیمات دقیق تر می‌توانید از طریق منوی Settings موبایل خودتان هم وارد بخش مربوطه شوید. مسیر دقیق دستیابی به این سرویس و قابلیت نام برده شده می‌تواند با توجه به مدل گوشی شما متفاوت باشد، بنابراین بهتری راه این است که در فیلد جستجوی منوی Settings گوشی عبارت Location را جستجو نمایید و به تنظیمات این بخش مراجعه کنید. با غیر فعالسازی قابلی مذکور میزان مصرف شارژ باطری گوشی تا حد قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌یابد.

5. عدم شارژ طولانی مدت گوشی

خیلی از ما عادت داریم که گوشی های خود را برای مدت زمان طولانی به شارژ بزنیم که این مسئله اصلا درست و مناسب نیست. به عنوان مثال عده کثیری از کاربران هنوز موبایل های خود را از شب تا صبح به شارژ می‌زنند و این مسئله می‌تواند به باطری گوشی آسیب برساند! اما شاید سوال کنید که این موضوع چطور می‌تواند روی قدرت شارژدهی باطری گوشی و زود خالی شدن شارژ آن تاثیر بگذارد! سوالتان به جاست اما پاسخ آن هم بسیار ساده خواهد بود. وقتی شما گوشی موبایل خود را برای مدت زمان طولانی به شارژ بزنید، باتری آن تحت استرس قرار گرفته و بخشی از ظرفیت اصلی خودش را به مرور از دست می‌دهد و به نوعی کیفیت عملکردش افت می‌کند و در نهایت مشکل زود خالی شدن شارژ باتری موبایل نسبت به حالت عادی زودتر پدیدار خواهد شد.

بنابراین به هیچ وجه گوشی خود را برای مدت زمان طولانی و یکسره به شارژ نزنید و سعی کنید آن را در بازه های زمانی مختلف و کوتاه به شارژ متصل نمایید. هیچ دلیلی ندارد تا قبل از اینکه باطری موبایلتان کاملا خالی نشده از شارژ استفاده نکنید! این باوری است که خیلی از کاربران به اشتباه دارند و تصور می‌کنند که حتما باید شارژ باطری موبایل آن ها کاملا خالی شود و سپس گوشی به شارژر متصل گردد در خالی که اصلا نیازی به وجود این شرایط نیست. سعی کنید بازه زمانی که موبایل شما به شارژ زده می‌شود را کم  نمایید تا استرس روی باتری و مدت زمانی که گوشی تحت گرما قرار می‌گیرد به حداقل برسد.

6. کاهش روشنایی صفحه و رفع مشکل زود خالی شدن شارژ باتری موبایل

همه گوشی های هوشمند امروزی این قابلیت را دارند که شدت روشنایی صفحه آن ها توسط کاربر تنظیم شود. به این قابلیت اصطلاحا Brightness گفته می‌شود. زمانی که شما در محیط های با نور زیاد (مثل خارج منزل و شرایطی که گوشی تخت تابش نور مستقیم آفتاب قرار دارد) باشید، مشاهده محتوای روی صفحه گوشی ساده و آسان نخواهد بود و برای اینکه بتوان این کار را انجام داد حتما می‌بایست شدت نور صفحه گوشی افزایش داده شود. اما هرچقدر شدت نور صفحه موبایل زا زیادتر کنید، میزان مصرف شارژ باتری هم بیشتر می‌شود، چو.ن در این شرایط چراغ های LED پنل ال سی دی گوشی نیاز به انرژی بیشتر برای تولید روشنایی بالاتر دارند.

بنابراین اگر به دنبال روشی برای مقابله با مشکل زود خالی شدن شارژ باتری موبایل خود هستید بهتر است همیشه مقدار نور صفحه گوشی را پایین ترین حد ممکن تنظیم نمایید. هرچقدر شدت نور صفحه نمایش موبایل شما کمتر باشد، مقدار شارژ کمتری هم توسط آن مصرف می‌شود. نکته بعدی که باید به آن توجه کنید مربوط به غیرفعالسازی حالت تنظیم خودکار روشنایی صفحه نمایش می‌شود که با عنوان Auto Brightness در اسمارتفون ها معرفی خواهد شد. در صورتی که این قابلیت روی گوشی شما فعال باشد، مصرف شارژ باتری دستگاه بیشتر می‌شود اما چرا؟

با فعال بودن این قابلیت سنسوری در گوشی به طور دائم فعال می‌شود که به آن سنسور نور محیط می‌گوییم. این سنسور به طور مداوم مقدار نور محیط را سنجیده و با توجه به آن اطلاعاتی را به پردازنده ارسال می‌کند و سپس پردازنده با توجه به اطلاعات دریافت شده، دستور تنظیم شدت روشنایی صفحه را به ال سی دی می‌‌دهد. وقتی قابلیت Auto Brightness گوشی فعال باشد این پروسه دائما در حال انجام است و طبیعتا بخش قابل ملاحظه‌ای از شارژ باتری بدین سبب مصرف می‌شود. بنابراین به هیچ وجه قابلیت تنظیم خودکار نور صفحه نمایش را در گوشی فعال نکنید و همیشه هم شدت روشنایی نمایشگر دستگاه را بر روی کمترین مقدار تنظیم نمایید.

7. عدم استفاده از قابلیت Always On Display

مسئله بعدی که توصیه داریم به آن توجه داشته باشید مربوط به قابلیت هایی مثل Always On Display می‌شود. به موجب این قابلیت همیشه برخی اطلاعات مثل زمان، تاریخ و نوتیفیکیشن اپلیکیشن ها روی صفحه موبایل نشان داده می‌شوند و حتی اگر صفحه گوشی خاموش باشد هم این اطلاعات قابل رویت هستند. البته در نظر داشته باشید که همه گوشی ها از این قابلیت پشتیبانی نمی‌کنند! فعال بودن این ویژگی شاید خیلی کاربردی و جالب به نظر آید اما می‌تواند روی مصرف شارژ باطری گوشی تاثیر بگذارد و منجر به زود خالی شدن شارژ باتری موبایل شود. بنابراین سعی کنید قابلیت هایی مثل Always On Display را در گوشی مورد استفاده قرار نداده و آن را غیر فعال کنید. با انجام این کار هم می‌توانید به بهبود و تقویت شارژدهی باطری گوشی کمک کنید.

8. خاموش کردن سریع تر صفحه گوشی

اصلی ترین قطعه‌ای که در گوشی های هوشمند بیشترین مقدار شارژ باتری را مصرف می‌کند، صفحه نمایش است. هرچقدر صفحه نمایش گوشی شما برای مدت زمان بیشتری روشن باشد، میزان شارژ بیشتری هم توسط آن مصرف خواهد شد، بنابراین اگر بتوانید سرعت خاموش کردن صفحه موبایلتان را افزایش دهید به طبع قادر به بهبود قدرت شارژدهی باتری گوشی هم خواهید بود. اما انجام این کار چطور امکانپذیر می‌شود؟ با در نظر گرفتن چند نکته خاص شما می‌توانید به یک نتیجه عالی در این راستا دست پیدا کنید. به عنوان مثال خیلی از ما عادت داریم بدون دلیل و در حالی که اصلا با گوشی خود کاری نداریم، صفحه آن را روشن می‌کنیم! با عدم انجام این کار می‌توانید به بهبود قدرت شارژدهی باتری گوشی کمک کنید!

خاموش کردن دستی صفحه موبایل با فشردن دکمه پاور، بعد از انجام کارهایی که باید در گوشی انجام می‌شدند هم یکی دیگر از روش های موثری است که می‌توانید از آن برای کاهش مصرف شارژ باتری گوشی از سمت نمایشگر استفاده کنید. به عنوان مثال هر زمان کارتان با گوشی تمام شد، دکمه پاور آن را فشرده و صفحه نمایش موبایل را به حالت خاموش منتقل نمایید. همچنین کاهش دادن زمان خاموش شدن خودکار صفحه گوشی هم می‌تواند در این راستا به دستیابی نتیجه بهتر کمک کند. برای انجام این کار باید در منوی تنظیمات گوشی خودتان به عنوان گزینه‌ای تحت عنوان Screen Timeout باشید و کمترین مدت زمان را برای آن در نظر بگیرید.

تعویض گلس شکسته گلکسی A70 سامسونگ

 به عنوان مثال اگر مدت زمان 30 ثانیه را برای این بخش در نظر بگیرید، بعد از اینکه گوشی خودتان را در حالت نمایشگر روشن روی میز قرار دادیم، نمایشگر آن به طور خودکار بعد از 30 ثانیه عدم استفاده از موبایلتان خاموش می‌شود. هرچقدر این بازی زمانی کوتاه تر باشد، نمایشگر گوشی کمتر روشن می‌ماند و در نتیجه مصرف شارژ باطری موبایل هم کمتر خواهد شد. بنابراین زود خاموش کردن صفحه موبایل و روشن نگذاشتن بدون دلیل آن یکی از موثرترین روش هایی است که می‌توانید از آن برای جلوگیری از مشکل زود خالی شدن شارژ باتری موبایل استفاده کنید.

9. استفاده از حالت تم تاریک و عکس های سیاه

عملکرد پنل های نمایشگر AMOLED و OLED به گونه‌ایست که در ازای به تصویر کشیدن بخش های سیاه رنگ هیچ انرژی مصرف نمی‌کنند! به بیان دیگر وقتی قسمتی از صفحه سیاه باشد، چراغ های LED این بخش ها عملا خاموش هستند و هیچ مصرف انرژی ندارند! بنابراین اگر در یک گوشی این چنینی از تم های تاریک یا عکس های سیاه رنگ استفاده شود، مصرف شارژ باتری به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌یابد! البته دقت داشته باشید که این روش فقط در گوشی هایی نتیجه مطلوب دارد که صفحه نمایش آن ها از نوع OLED یا AMOLED باشد و در گوشی های با نمایشگر IPS LCD هیچ تاثیری روی مصرف شارژ باتری نخواهد داشت.

شرکت های سازنده موبایل به تازگی و با درک این مسئله حالت های دارک یا تاریک را برای بستر نرم افزاری گوشی های خود ارائه کرده‌اند. مثلا در آیفون های جدید اپل حالتی تحت عنوان Dark Mode ارائه شده که با فعالسازی آن می‌توانید تم گوشی را سیاه رنگ کنید و مصرف شارژ باتری را به طریق قابل ملاحظه‌ای کاهش دهید. به همین صورت در برخی گوشی های اندرویدی هم این قابلیت ارائه شده است. همچنین شما با ست کردن تصاویر پس زمینه سیاه رنگ هم می‌توانید به بهبود وضعیت و قدرت شارژدهی موبایل های مجهز به نمایشگر OLED و AMOLED کمک کنید.

10. حذف اپلیکیشن های پرمصرف

هر یک از برنامه هایی که روی موبایل شما نصب می‌شوند به مرور زمان بخشی از انرژی باتری را مصرف خواهند کرد. در این بین بعضی از برنامه ها بنا به دلایل مختلف می‌توانند نسبت به برنامه های دیگری مصرف شارژ بالاتری داشته باشند. بنابراین حذف این برنامه ها می‌تواند روش بسیار کاربردی برای مقابله با مشکل زود خالی شدن شارژ باتری موبایل باشد. اما چطور می‌توان تشخیص داد که کدام برنامه ها مصرف شارژ بیشتری دارند؟ خوشبختانه هم در سیستم عامل اندروید و هم در iOS این قابلیت ارائه شده و شما به راحتی می‌توانید مقدار مصرف شارژ برنامه های مختلف نصب شده روی گوشی خودتان را در بازه های زمانی مختلف مشاهده کنید.

رفع مشکل زود خالی شدن شارژ باتری موبایل

مسیر دقیق دستیابی به این بخش در گوشی های اندرویدی ممکن است متفاوت باشد چون رابط کاربری آن ها نسبت به هم متمایز خواهد بود. برای مثال در گوشی های شیائومی با مراجعه به مسیر Settings > Security > Battery Usage Stats قادر خواهید که میزان مصرف شارژ هر یک از اپلیکیشن های نصب شده روی دستگاه را مشاهده کرده و آن دسته از برنامه هایی که پرمصرف هستند را شناسایی کنید، اما طبیعتا این مسیر در دیگر گوشی های اندرویدی متفاوت است. در آیفون های اپل هم برای دستیابی به مسیر مذکور باید به قسمت Settings > Battery بروید. در قسمت زیرین صفحه لیست اپلیکیشن های گوشی و میزان مصرف شارژ آن ها نمایان می‌شود.

بعد از اینکه برنامه های پرمصرف موبایل خود را شناسایی کردید، آن ها را از گوشی حذف کنید. اگر برنامه های مورد نظر ضروری هستند، سعی کنید آن ها را با اپلیکیشن های مشابه دیگر جایگزین نمایید. بعد از انجام این کار قدرت شارژدهی و نگهداری شارژ باتری گوشی شما به طرز قابل ملاحظه‌ای افزایش پیدا می‌کند و شما در حین استفاده از گوشی کاملا متوجه این امر خواهید شد. فراموش نکنید هرچقدر اپلیکیشن های کمتری در موبایل شما فعال باشند، میزان مصرف شارژ باطری هم کمتر خواهد بود، بنابراین همیشه اپلیکیشن های غیرضروری گوشی را از روی آن حذف نمایید.

11. از حالت Power Saving استفاده کنید!

همه گوشی های موبایل امروزی از قابلیت Power Saving بهره می‌برند! این قابلیت در واقع سبب می‌شود که حالتی در تنظیمات گوشی ایجاد گردد که مصرف شارژ باتری در آن به حداقل برسد. البته فعالسازی این قابلیت می‌تواند در عملکرد برخی ویژگی های موبایل مثل سیم کارت، وای فای، بلوتوث و غیره اختلال ایجاد کند و منجر به متوقف شدن عملکرد آن ها شود اما به هر حال اگر در شرایطی هستید که نیاز دارید شارژ گوشی شما دوام بیاورد، می‌توانید این حالت را فعال کنید. عموما هم در گوشی های اندرویدی و هم در آیفون های اپل یک آیکون ساده برای فعالسازی قابلیت مذکور در منوی تنظیمات سریع گوشی ارائه شده است که البته در آیفون های اپل به این منو، منوی کنترل سنتر (Control Center) گفته می‌شود. فعالسازی این قابلیت از طریق منوی Settings هم امکانپذیر است. بدین منظور کافیست وارد این قسمت شوید و گزینه Power Saving را جستجو نمایید تا به آپشن مربوط به آن دسترسی یابید.

12. استفاده از وای فای به جای موبایل دیتا

گوشی های هوشمند به دو طریق می‌توانند به اینترنت دسترسی داشته باشند. روش اول مربوط به اینترنت وای فای می‌شود که در آن ضمن فعالسازی قابلیت وای فای گوشی به یک شبکه وای فای وصل شده و از آن برای دستیابی به اینترنت استفاده می‌کند. اما روش دوم مربوط به حالت موبایل دیتا می‌شود که در واقع اینترنت سیم کارت است. تجربه نشان داده که میران مصرف شارژ باتری در حالتی که اینترنت موبایل دیتا یا همان سیم کارت مورد استفاده قرار می‌گیرد در مقایسه با حالتی که از وای فای استفاده می‌شود بیشتر خواهد بود.

تعویض گلس شکسته گلکسی A70 سامسونگ

بنابراین اگر نیازمند اتصال به اینترنت هستید و در عین حال می‌خواهید مصرف شارژ باتری موبایل خودتان را کنترل کنید، بهتر است از اینترنت وای فای استفاده نمایید و تا حد ممکن از موبایل دیتا استفاده نکنید. همچنین اکیدا توصیه می‌شود در مواقعی که نیازی به اینترنت ندارید، به طور کامل قابلیت وای فای یا موبایل دیتای گوشی خودتان را غیر فعال کنید. با انجام این کار صرفه جویی قابل ملاحظه‌ای در مصرف شارژ باتری خواهید داشت. پس همیشه استفاده از وای فای را به موبایل دیتا ترجیح دهید!

13. محدود کردن فعالیت برنامه های پس زمینه و رفع مشکل زود خالی شدن شارژ باتری موبایل

اگر به دنبال یک روش واقعا موثر و کاربردی برای رفع مشکل زود خالی شدن شارژ باتری موبایل هستید، محدود کردن برنامه های پس زمینه و فعالیت آن ها می‌تواند از بهترین گزینه های پیش رویتان باشد. هر یک از اپلیکیشن های که روی موبایل شما نصب هستند، بدون اینکه شما مطلع شوید می‌توانند در پس زمینه گوشی فعالیت داشته باشند و بدین ترتیب از شارژ باتری دستگاه مصرف کنند. طبیعتا هرچقدر تعداد اپلیکیشن هایی که در پس زمینه موبایل فعالیت دارند بیشتر شوند، میزان مصرف شارژ باطری هم بیشتر خواهد شد. اما آیا راهی برای کنترل این مسئله وجود دارد؟

خوشبختانه کنترل میزان عملکرد برنامه ها در پس زمینه موبایل امکانپذیر است. برای انجام این کار در گوشی های اندرویدی با توجه به مدل دستگاه باید مسیر خاصی طی شود، بنابراین نمی‌توان به طور قطع مسیر مشخصی را برای دستیابی به این آپشن در اندروید نام برد. شما می‌توانید برای دسترسی سریعتر از قابلیت جستجوی منوی تنظیمات گوشی اندرویدی خود استفاده کنید و عبارت Background را برای دستیابی به تنظیمات بخش مذکور سرچ کنید. همچنین استفاده از برنامه هایی مثل Greenify هم می‌تواند امکان محدود کردن فعالیت برنامه ها در پس زمینه اسمارتفون های اندرویدی را فراهم آورد. به یاد داشته باشید هرچقدر برنامه های کمتری قادر به فعالیت در پس زمینه گوشی باشند، میزان مصرف شارژ باتری هم کمتر می‌شود.

اما برای دستیابی به مسیر تنظیمات مذکور در آیفون های اپل کافیست به قسمت Settings > General > Background Apps Refresh مراجعه کنید. در این بخش لیست اپلیکیشن های نصب شده روی گوشی شما نمایش داده می‌شود. با غیر فعالسازی اسلایدر کنار گزینه Background Apps Refresh می‌توانید به طور کامل این قابلیت را غیر فعال کنید، اما در نظر داشته باشید که غیر فعالسازی کامل این قابلیت می‌تواند در عملکرد اپلیکیشن هایی مثل تلگرام، واتساپ و غیره اختلال ایجاد کند و سبب شود که شما نوتیفیکیشن های آنی این برنامه ها را از دست بدهید. بنابراین بهتر است قابلیت مذکور به طور کامل غیر فعال نشود و در حالت فعال باقی بماند اما از لیست زیرین صفحه برنامه هایی که فعالیت آن ها در پس زمینه ضرورتی ندارد را غیرفعال کنید. پس یکی دیگر از بهترین روش ها برای رفع مشکل زود خالی شدن شارژ باتری موبایل مربوط به مجدد سازی فعالیت برنامه ها در پس زمینه می‌شود.

14. آپدیت سیستم عامل

یکی دیگر از مسائلی که می‌تواند روی میزان مصرف شارژ باتری گوشی تاثیرگذار باشد مربوط به آپدیت سیستم عامل موبایلتان می‌شود. سعی کنید همیشه سیستم عامل گوشی خود را به روز نگه دارید چون آپدیت هایی که برای سیستم عامل اسمارتفون ها منتشر می‌شوند عموما دارای تغییراتی هستند که روی مصرف شارژ باتری و عملکرد بهینه تر سیستم عامل دستگاه تاثیر می‌گذارند. برای آپدیت کردن سیستم عامل گوشی های اندرویدی کافیست به مسیر Settings > About > Updates بروید، البته در برخی گوشی های اندرویدی ممکن است مسیر متفاوتی برای دستیابی به این بخش ارائه شده باشد. در آیفون های اپل هم برای آپدیت سیستم عامل می‌توانید به مسیر Settings > General > Software Update بروید و در صورت نیاز و امکان سیستم عامل iOS موبایل خود را آپدیت نمایید. برای آشنایی با روش های آپدیت آیفون مقاله ضمیمه شده را مطالعه کنید.

15. آپدیت اپلیکیشن ها

همانطور که سیستم عامل گوشی می‌تواند با ارائه آپدیت های جدید بهینه شود، اپلیکیشن های نصب شده روی آن هم می‌توانند به شیوه مشابه بهینه گردند. بنابراین همیشه سعی کنید آپدیت های رسمی که برای برنامه های مختلف نصب شده روی موبایلتان منتشر شده‌اند را هم دانلود و نصب کنید. برای انجام این کار در گوشی های اندرویدی کافیست به گوگل پلی استور (Google Play Store) بروید و از منوی اصلی آن گزینه My Apps & Games را انتخاب کنید و گزینه Update All را انتخاب نمایید تا تمام اپلیکیشن هایی که در گوشی شما نصب هستند و آپدیت نشده‌اند، به روز گردند.

تعویض گلس شکسته گلکسی A70 سامسونگ

در آیفون های اپل هم طبیعتا با مراجعه به اپ استور (App Store) امکان آپدیت کردن برنامه های گوشی را خواهید داشت. برای انجام این کار اپلیکیشن App Store را اجرا کنید و به قسمت Updates بروید. حالا گزینه Update All را انتخاب نمایید تا دانلود آپدیت برنامه ها آغاز شده و به طور خودکار تکمیل گردد. طبیعتا برای انجام این کار به اتصال اینترنت مناسب نیاز خواهید داشت. در صورتی که احساس می‌کنید با مشکل درست کار نکردن اپ استور و مواردی مثل دانلود نشدن برنامه از طریق آن یا عدم اجرای آن مواجه شده‌اید، مقاله ضمیمه شده را مطالعه نمایید و از روش های مذکور در آن برای رفع مشکل به وجود آمده کمک بگیرید.

16. غیر فعالسازی آپدیت خودکار (مختص آیفون)

در سیستم عامل iOS بستری فراهم شده که برخی از آپدیت ها به طور خودکار توسط گوشی قابل دانلود و نصب خواهند بود. طبیعتا فعال بودن قابلیتی این چنینی می‌تواند روی میزان مصرف شارژ باطری گوشی تاثیرگذار باشد، بنابراین اگر می‌خواهیم مصرف شارژ باطری موبایلتان را کاهش دهید بهتر است قابلیت نام برده شده را غیر فعال کنید. در نظر داشته باشید که این قابلیت مختص آیفون های اپل است و فقط کاربران این سری از گوشی های اپل قادر به استفاده از آن خواهند بود. برای غیرفعالسازی آپدیت خودکار در آیفون خود به شرح زیر عمل کنید:

تعویض گلس شکسته گلکسی A70 سامسونگ

  • وارد بخش Settings شوید.
  • گزینه iTunes $ App Store را انتخاب کنید.
  • اسلایدر کنار گزینه Updates را به حالت غیر فعال منتقل نمایید.

بدین ترتیب قابلیت آپدیت کردن خودکار محتوای اپ استور و آیتیونز در گوشی اپل شما غیر فعال می‌شود و این امر به مقابله با مشکل زود خالی شدن شارژ باتری موبایل کمک می‌کند.

17. غیر فعال کردن بلوتوث، هات اسپات و غیره

تمام قابلیت های اتصال و ارتباطی که در گوشی شما فعال هستند از شارژ باتری مصرف می‌کنند و طبیعتا هرچقدر تعداد قابلیت های ارتباطی فعال در گوشی بیشتر باشد، مصرف شارژ باتری هم بیشتر شده و سرعت خالی شدن آن افزایش می‌یابد. بنابراین اگر می‌خواهید قدرت شارژدهی باتری گوشی خودتان را تقویت کنید همیشه قابلیت های ارتباطی غیر ضروری دستگاه را غیر فعال نمایید. قابلیت هایی مثل بلوتوث، هات اسپات، وای فای، موبایل دیتا و غیره همگی از قابلیت های ارتباطی اسمارتفون هستند و فعال بودن هر یک از آن ها می‌تواند بخش قابل ملاحظه‌ای از انرژی باطری را مصرف کند.

در بین قابلیت های نام برده شده، قابلیت وای فای هات اسپات از آن دسته ویژگی ها و قابلیت هایی است که به شدت مصرف شارژ بالایی دارد. به موجب این قابلیت شما می‌توانید گوشی خودتان را به یک مودم تبدیل کنید و دیگر گجت های هوشمند پشتیبانی کننده از اتصال وای فای را به آن متصل نمایید. اگر این قابلیت در گوشی شما فعال باشد، سرعت خالی شدن شارژ باتری به شدت افزایش می‌یابد. پس برای رفع مشکل زود خالی شدن شارژ باتری موبایل سعی کنید همیشه قابلیت ها ارتباطی که در گوشی نیازی به فعال بودن آن ها وجود ندارد را غیر فعال نمایید.

18. عدم استفاده از لایو والپیپر و رفع مشکل زود خالی شدن شارژ باتری موبایل

لایو والپیپر ها می‌توانند ظاهر گوشی شما را بسیار زیبا کنند اما از سمت دیگر منجر به مصرف شدن مقدار شارژ بیشتر باطری می‌شوند. تصاویر پس زمینه متحرک که اصطلاحا با عنوان لایو والپیپر شناخته می‌شوند همیشه منجر به درگیر شدن بخشی از منابع سخت افزاری گوشی خواهند شد و علاوه بر افزایش مصرف شارژ باتری می‌توانند منجر به بروز مشکلاتی مثل لگ و تاخیر و کند شدن عملکرد گوشی هم شوند. بنابراین توصیه داریم همیشه از والپیپرهای استاتیک در گوشی استفاده کنید و اگر موبایلتان از صفحه نمایش آمولد یا اولد بهره می‌برد، ترجیحا یک تصویر پس زمینه سیاه را روی آن ست نمایید چون تصاویر پس زمینه سیاه منجر به خاموش باقی ماندن چراغ های LED صفحه نمایش شده و در نتیجه به مصرف کمتر شارژ باطری کمک می‌کنند.

19. کاهش انیمیشن ها و جلوه های بصری

در سیستم عامل و بستر نرم افزاری تمام گوشی های هوشمند جلوه های بصری و انیمیشن هایی به کار رفته که شاید شما در حالت عادی و نرمال متوجه وجود آن ها نشوید. با غیر فعالسازی این موارد هم می‌توانید از مشکل زود خالی شدن شارژ باتری موبایل جلوگیری کنید یا حداقل سرعت خالی شدن شارژ باطری موبایل خودتان را کاهش دهید. برای انجام این کار در گوشی های اندرویدی و آیفون های اپل باید از روش های خاصی استفاده شود. بدین منظور در اسمارتفون های اندرویدی باید به شرح زیر عمل کنید:

  • وارد قسمت Settings شوید.
  • گزینه Developer Options را انتخاب کنید.

نکته: در صورتی که گزینه Developer Options را پیدا نکردید باید به مسیر Settings > About Phone بروید و گزینه Build Number را هفت مرتبه پشت سر هم بزنید تا گزینه Developer Options در منوی تنظیمات موبایل شما نمایان گردد.

  • گزینه Animation Scale و دیگر گزینه های مرتبط با انیمیشن را انتخاب کرده و به حالت غیر فعال منتقل کنید.

بدین ترتیب میزان مصرف شارژ باتری شما کاهش پیدا می‌کند و البته جلوه های بصری گوشی هم از بین می‌روند و رابط آن خیلی حالت جالبی به خود نمی‌گیرد. برای انجام تغییرات مشابه در آیفون های اپل هم گزینه Reduce Motions ارائه شده است که برای دستیابی به آن باید مسیر زیر را طی کنید:

رفع مشکل زود خالی شدن شارژ باتری موبایل

  • وارد بخش Settings شوید.
  • گزینه Accessibility را انتخاب کنید.
  • گزینه Motion را انتخاب کنید.
  • گزینه Reduce Motion را فعال نمایید.

دقت داشته باشید که برای کاهش انیمیشن ها و مقابله با مشکل زود خالی شدن شارژ باتری موبایل باید گزینه نام برده شده در منوی تنظیمات گوشی آیفونتان فعال شود  این گزینه در حالت عادی غیر فعال است. دقیقا مثل گوشی های اندرویدی با فعالسازی قابلیت Reduce Motion در آیفون های اپل هم افت شدت انیمیشن ها و جلوه های بصری قابل رویت می‌شود.

20. غیر فعالسازی iCloud Photos (مخصوص آیفون)

قابلیت آیکلود لایبری (iCloud Library) قابلیتی است که به موجب آن عکس های دوربین آیفون شما مستقیما در فضای ذخیره سازی ابری آیکلود آپلود خواهند شد. انجام این کار سبب می‌شود که عکس های گوشی حافظه آن را اشغال نکنند و به فضای ابری منتقل شوند اما از سمت دیگر این پروسه هم منجر به مصرف شدن حجم بسته اینترنت می‌شود و هم منجر به مصرف شدن شارژ باتری خواهد شد. بنابراین با غیر فعالسازی قابلیت iCloud Photos قادر خواهید بود که تا حدی با مشکل زود خالی شدن شارژ باتری موبایل مقابله کنید. به منظور غیر فعالسازی این گزینه کافیست به مسیر Settings > Photos بروید و گزینه iCloud Photos را به حالت غیر فعال منتقل نمایید.

تعویض گلس شکسته گلکسی A70 سامسونگ

21. عدم استفاده از ویجت

ویجت هایی که روی صفحه گوشی موبایلتان فعال هستند بخشی از انرژی دستگاه و باتری آن را مصرف خواهند کرد. هرچقدر تعداد این ویجت ها بیشتر باشد، مصرف شارژ باطری هم بیشتر می‌شود. بنابراین با عدم استفاده از ویجت های زیاد هم می‌توانید به کاهش مصرف شارژ باطری گوشی کمک کنید. غیر فعالسازی و حذف ویجت ها هم در آیفون و هم در گوشی های اندرویدی به سادگی و از طریق حالت ادیت یا ویرایش اسکرین گوشی امکانپذیر خواهد بود. بنابراین برای کاهش مصرف شارژ باطری از ویجت های کمتری استفاده کنید.

22. غیرفعالسازی سیری و گوگل اسیستنت

گوشی های اپل از دستیار صوتی و هوشمند اختصاصی این شرکت تحت عنوان سیری (Siri) بهره می‌برند و گوشی های اندرویدی هم از گوگل اسیستنت (Google Assistant) بهره‌مند هستند. زمانی که این دو قابلیت فعال باشند، بخشی از انرژی باتری توسط آن ها مصرف می‌شود و حتی زمانی که شما مستقیما از آن ها استفاده نکنید هم بخشی از شارژ باطری توسط آن ها مصرف خواهد شد چون این دو دستیار هوشمند تقریبا همیشه آماده به کار خواهند بود. برای غیر فعالسازی گوگل اسیستنت بهتر است در منوی Settings گوشی اندرویدی خودتان جستجویی داشته باشید و سپس به بخش مربوط به غیر فعالسازی این گزینه مراجعه کرده و آن را غیر فعال نمایید. برای غیر فعال کردن سیری در آیفون های اپل هم به مسیر Settings > Siri & Search بروید و گزینه Hey Siri را غیر فعال کنید.

23. نصب کاستوم رام (مخصوص اندروید)

یکی دیگر از موثرترین روش هایی که می‌توانید از آن برای رفع مشکل زود خالی شدن شارژ باتری موبایل در گوشی های اندرویدی استفاده کنید مربوط به نصب کاستوم رام (Custom ROM) می‌شود. کاستوم رام در واقع نسخه‌ای غیررسمی از سیستم عامل و بستر نرم افزاری گوشی است که توسط توسعه دهندگان شخص ثالث توسعه یافته و می‌تواند با حذف برخی از ویژگی ها و قابلیت های غیرضروری به مراتب بهینه تر از نسخه اصلی و پیش فرض اندروید گوشی عمل کند.

نصب کاستوم رام به ویژه در گوشی های اندرویدی میان رده و پایین رده‌ای که هم با مشکل شارژدهی باطری و هم کندی عملکرد مواجه هستند بسیار کاربردی خواهد بود. البته نصب کردن کاستوم رام در اندروید کار خیلی ساده‌ای نیست و نیاز به دانش نسبتا بالا و تجربه دارد. شما با مطالعه مقاله ضمیمه شده در پاراگراف قبل می‌توانید از مقاله راهنمایی که به صورت گام به گام برای نصب کاستوم رام در اندروید تدوین کردیم استفاده کنید. اگر تصور می‌کنید که شخصا از پس انجام این کار بر نمی‌آیید، می‌توانید از سرویس تعمیرات نرم افزاری گوشی مرکز آداک فیکس استفاده کنید.

24. فکتوری ریست

آخرین راه حل موثری که می‌توانید از آن برای رفع مشکل زود خالی شدن شارژ باتری موبایل استفاده کنید مربوط به فکتوری ریست (Factory Reset) می‌شود. فکتوری ریست در واقع پروسه‌ای است که به موجب آن تمام اطلاعات فعلی گوشی از روی آن حذف خواهند شد و دستگاه با تنظیمات پیش فرض کارخانه و درست مثل روز اولش راه اندازی می‌شود. انجام این کار می‌تواند در بهبود عملکرد کلی گوشی موثر باشد و حتی منجر به کاهش میزان مصرف شارژ باطری شود. برای فکتوری ریست کردن گوشی های اندرویدی کافیست به مسیر Settings > Factory Reset بروید و در آیفون های اپل هم مسیر Settings > General > Reset > Erase All Content and Settings را دنبال کنید.

زود خالی شدن شارژ باتری موبایل : جمع‌بندی

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به معرفی موثرترین روش هایی پرداختیم که با استفاده از آن ها قادر به رفع مشکل زود خالی شدن شارژ باتری موبایل خواهید بود. در صورتی که روش های نام برده شده برای رفع این مشکل موثر نبودند، بهترین راه حل این است که باطری موبایل خویش را تعویض کنید چون مطمئنا عمر مفید باتری گوشی شما به پایان رسیده است. با استفاده از خدمات مرکز تعمیرات تخصصی موبایل آداک فیکس می‌توانید تعویض باتری گوشی خود را با دریافت ضمانت انجام دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر، مشاوره رایگان یا ثبت سفارش تلفنی با شماره 02177921002 تماس حاصل کنید.

به این مطلب امتیاز دهید
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب مشابه