دلیل کار نکردن اسپیکر آیفون و آموزش تعمیر آن

  • تاریخ انتشار : مرداد ۱۴, ۱۳۹۹
  • تعداد نظرات : 0

اگر اسپیکر آیفون شما به درستی کار نمی‌کند یا هیچ صدایی از آن ساطع نمی‌شود خیلی زود قضاوت نکنید و تصور نداشته باشید که اسپیکر موبایلتان خراب شده و نیاز به تعویض دارد. در خیلی از مواقع ممکن است مشکل به سادگی رفع شود و اصلا ارتباطی به بخش سخت افزاری نداشته باشد. در ادامه این مطلب می‌خواهیم در مورد دلیل کار نکردن اسپیکر آیفون و آموزش تعمیر آن صحبت کنیم. با آداک فیکس همراه شوید.

مقدمه

یکی از مشکلات آزاردهنده‌ای که می‌تواند بنا به دلایل مختلف در گوشی های اپل نمایان شود مربوط به درست کار نکردن اسپیکر های گوشی خواهد بود. تصور کنید موزیکی را در گوشی آیفون خود پخش می‌کنید یا یک ویدیو را در آن پخش می‌نمایید اما هیچ صدایی از گوشی پخش نمی‌شود! در این شرایط باید چه کرد؟ آیا اسپیکر گوشی خراب شده و نیاز به تعمیر دارد؟ خوشبختانه کار نکردن اسپیکر آیفون همیشه به معنای وجود مشکل سخت افزاری نیست و گاها عوامل دیگری هم می‌توانند منجر به بروز این مشکل شوند. بنابراین اگر این شرایط برایتان به وجود آمد خیلی بی‌گدار به آب نزنید و دستپاچه نشوید.

در ادامه این مطلب می‌خواهیم در رابطه دلایل کار نکردن اسپیکر آیفون و روش های رفع این مشکل صحبت کنیم. در صورتی که تمام روش ها و راه حل هایی اولیه‌ای که نام بردیم را تست کردید و مشکل اسپیکر های موبایل اپل شما همچنان پابرجا بود و برطرف نشد، باید به فکر تعمیرات سخت افزاری باشید که در این حالت سرویس مرکز تعمیرات تخصصی موبایل آداک فیکس می‌تواند بهترین گزینه برای انتخاب باشد چون در این مرکز تعمیرات آیفون های اپل با ضمانت 30 روزه کیفیت و گارانتی اورجینال بودن قطعات تعویض شده صورت می‌پذیرد. با آداک فیکس همراه شوید.

دلیل کار نکردن اسپیکر آیفون

از کار افتادن اسپیکر های گوشی آیفون می‌تواند دو دلیل اصلی داشته باشد. اولین دلیل مربوط به وجود یک مشکل ساده و نرم افزاری می‌شود که با بررسی چند مورد و انجام اقدامات خاص قابل تشخیص و رفع خواهد بود. دلیل دوم هم به مشکلات سخت افزاری مربوط می‌شود که طبیعتا باید با روش های خاص و کمک گرفتن از تجربه یک تعمیرکار خوب آن را برطرف کرد. در ادامه این بخش به مراحل و اقداماتی اشاره خواهیم کرد که می‌بایست به ترتیب برای رفع کار نکردن اسپیکر آیفون انجام دهید.

1. اطمینان از فعال نبودن حالت سایلنت

کار نکردن اسپیکر آیفون

قبل از هر چیز مطمئن شوید که حالت سایلنت و به ویژه دکمه سایلنت در گوشی آیفون شما فعال نباشد. در خیلی از مواقع دیده شده که کاربر گوشی را در وضعیت سایلنت قرار داده و بعد از اینکه تماسی دریافت می‌کند و صدایی از گوشی پخش نمی‌شود تصور خواهد داشت که اسپیکر موبایل او دچار مشکل شده است اما در واقع اینطور نیست و مشکل از سمت اسپیکر نخواهد بود. بنابراین حتما در اولین قدم مطمئن شوید که حالت سایلنت در گوشی فعال نباشد.

برای اطمینان از این امر می‌توانید منوی کنترل سنتر (Control Center) آیفون را اجرا کرده و وضعیت گزینه مربوط به حالت سایلنت را در این قسمت بررسی کنید. همچنین دکمه فیزیکی فعالسازی حالت سایلنت که در گوشه سمت چپ قاب آیفون های اپل تعبیه شده را هم بررسی کنید. در حیلی از مواقع دیده شده که ناخواسته این دکمه فعال شده و کاربر از فعال بودن آن بی‌خبر است و همین امر منجر به بروز اختلال در عملکرد اسپیکر گوشی می‌شود.

2. اطمینان از خفه نبودن صدا

یکی دیگر از اقداماتی که باید برای رفع مشکل کار نکردن اسپیکر آیفون انجام دهید مربوط به فشردن دکمه افزایش صدا (Volume Up) و اطمینان از خفه نبودن مقدار صدای دستگاه می‌شود. برای مثال تصور کنید موزیکی در گوشی اپل خویش پخش کرده‌اید اما صدایی از گوشی دریافت نمی‌کنید. در این شرایط حتما دکمه افزایش صدای گوشی را فشرده و مطمئن شوید که وضعیت صدا در حالت خفه و حداقل قرار نداشته باشد. از سمت دیگر حتما از سالم بودن دکمه افزایش صدا و عملکرد بدون مشکل آن هم اطمینان حاصل کنید.

اگر بنا به هر دلیل احساس کردید دکمه ولوم (Volume) گوشی درست کار نمی‌کند از طریق منوی تنظیمات آیفون وارد مسیر Settings > Sounds & Haptics شوید و در اسلایدری که برای تنظیم شدت صدای گوشی در این قسمت ارائه شده است، شدت صدا را روی حالت ماکسیمم قرار دهید. اگر همچنان هیچ صدایی از سمت آیفون شما پخش نشد، مشکل از دکمه افزایش صدا یا خفه بودن صدای گوشی نیست و باید از راه حل های بعدی برای رفع مشکل کار نکردن اسپیکر آیفون کمک بگیرید.

3. اطمینان از فعال نبودن ایرپلی و اتصال به دیگر گجت ها

آیفون های اپل قابلیتی تحت عنوان ایرپلی (AirPlay) دارند که با استفاده از آن می‌توانند خیلی سریع تر و راحت تر به دیگر گجت های اپلی مثل اپل تی وی (Apple TV) و غیره وصل شوند. زمانی که این نوع اتصال به گوشی اپل برقرار باشد، صدای خروجی از آیفون ممکن است از طریق اسپیکر های گجت متصل به آن پخش شده و این امر منجر به بروز اختلال در عملکرد اسپیکر گوشی گردد. برای مثال تصور کنید از طریق قابلیت ایرپلی گوشی آیفون خود را به یک اپل تی وی وصل کرده‌اید.

در این شرایط صدای خروجی آیفون مستقیما از تلویزیون پخش خواهد شد و بسته بودن صدای تلویزیون یا گاها باگ های خاص می‌توانند این تصور را در کاربر ایجاد کنند که اسپیکر موبایل اپل آن ها دچار مشکل شده است. برای اطمینان از فعال نبودن قابلیت ایرپلی گوشی اپل کافیست منوی کنترل سنتر آن را اجرا کنید و سپس آیفون ایرپلی را انتخاب نمایید و از غیر فعال بودن این قابلیت یا عدم اتصال گوشی به هیچ گجت دیگری اطمینان حاصل نمایید.

4. اطمینان از وصل نبودن به هندزفری بلوتوث و دیگر گجت ها

دقیقا مشابه حالتی که قبلا در مورد ایرپلی به آن اشاره داشتیم می‌تواند در اتصال آیفون از طریق بلوتوث هم به وجود آید. یعنی اگر آیفون شما از طریق بلوتوث به ایرپاد یا هندزفری بلوتوث یا هر گجت مشابه دیگری وصل باشد، صدای آیفون از اسپیکر هایش پخش نخواهد شد بلکه از گجت متصل به آن پخش می‌شود. بنابراین شاید دلیل کار نکردن اسپیکر آیفون هم همین امر باشد و آیفون شما از طریق بلوتوث به گجت دیگری وصل بوده و صدای دستگاه از آن گجت ساطع می‌گردد!

کار نکردن اسپیکر آیفون

برای رفع این مشکل و اطمینان از وصل نبودن گوشی به هندزفری بلوتوث یا دیگر گجت های مشابه کافیست که قابلیت بلوتوث آیفون خود را غیر فعال کنید. برای انجام این کار می‌توانید به سادگی منوی کنترل سنتر را اجرا کرده و آیکون بلوتوث را لمس کنید تا غیر فعال شود. طبیعتا اگر این قابلیت از قبل غیر فعال باشد دیگر این راه حل برایتان کاربردی نخواهد بود. بعد از اینکه مطمئن شدید قابلیت بلوتوث در گوشی اپل شما غیر فعال است، می‌توانید دوباره سعی در پخش صدا از آیفون داشته باشید. اگر مشکل همچنان رفع نشد می‌بایست از سایر روش هایی که نام می‌بریم کمک بگیرید.

5. فورس ریستارت آیفون

فورس ریستارت در واقع نوعی ریستارت سخت افزاری است که منجر می‌شود برای چند لحظه ارتباط مابین باتری و دیگر قطعات گوشی متوقف و دستگاه ریستارت شود. بدین ترتیب خیلی از باگ هایی که در عملکرد موبایل به وجود آمده‌اند و موقت و ناخواسته هستند قابل رفع می‌شوند. در بررسی های صورت گرفته انجام فورس ریستارت در خیلی از مواقع توانسته مشکل کار نکردن اسپیکر آیفون را هم رفع کند. اما چطور باید گوشی های اپل را فورس ریستارت کرد؟ بدین منظور با توجه به مدل آیفون خود باید یکی از روش های زیر را به کار ببرید:

  • آیفون 8 و مدل های جدیدتر: برای فورس ریستارت موبایل اپل در مدل های نام برده شده باید یک مرتبه دکمه افزایش صدا (Volume Up) و سپس یک مرتبه دکمه کاهش صدا (Volume Down) را فشرده و بعد از آن دکمه پاور (Power) را برای چند ثانیه نگه دارید تا گوشی فورس ریستارت شود.
  • آیفون 7 و 7 پلاس: در این دو آیفون باید برای انجام فورس ریستارت باید دکمه های پاور (Power) و کاهش صدا (Volume Down) را به طور همزمان فشرده و نگه دارید تا گوشی ریستارت شده و لوگوی اپل نمایان شود.
  • آیفون 6s پلاس و مدل های قدیمی تر: در آیفون های قدیمی تر اپل برای انجام فورس ریستارت باید دکمه های هوم (Home) و پاور (Power) را به طور همزمان فشرده و تا زمان ریستارت شدن گوشی نگه دارید.

بعد از اینکه گوشی ریستارت شد و از نو راه اندازی گردید، دوباره عملکرد اسپیکر آن را بررسی نمایید. به احتمال زیاد مشکل صدای گوشی رفع شده و اسپیکر های آن قادر به پخش صدا خواهند بود اما اگر اینطور نشد باید از سایر راه هایی که نام می‌بریم کمک بگیرید.

6. فکتوری ریست (Factory Reset)

فکتوری ریست منجر می‌شود که تمام تنظیمات آیفون شما به حالت پیش فرض کارخانه بازگردانده شود و طبیعتا خیلی از باگ ها و مشکلات آن هم برطرف گردند. بنابراین شاید مشکل کار نکردن اسپیکر آیفون شما هم با فکتوری ریست گوشی برطرف شود. از آنجایی که انجام این کار منجر به از دست رفتن تمام اطلاعات فعلی شما می‌شود توصیه داریم حتما قبل از شروع آن یک بکاپ آیفون تهیه کنید. ضمنا برای عدم مواجه شدن با قفل آیکلود (Activation Lock) حتما قبل از انجام فکتوری ریست قابلیت Find My iPhone را در گوشی غیر فعال کنید.

برای اینکه موبایل اپل خودتان را فکتوری ریست نمایید وارد مسیر Settings > General > Reset شوید و گزینه Erase All Content and Settings را انتخاب کنید و در منوی کشویی که نمایان می‌شود هم این گزینه را تایید نمایید. بدین ترتیب گوشی ریستارت شده و ریست فکتوری آن انجام می‌شود. بعد از اینکه گوشی از نو راه اندازی شد و مراحل راه اندازی اولیه آن را طی کردید، دوباره عملکرد اسپیکرش را بررسی کنید. به احتمال زیاد مشکل کار نکردن اسپیکر آیفون شما برطرف می‌شود.

تعمیر سخت افزاری و رفع مشکل کار نکردن اسپیکر آیفون

در صورتی که مراحل قبل را تست کردید اما هیچ یک از آن ها نتوانستند مشکل کار نکردن اسپیکر آیفون شما را برطرف سازند، به احتمال زیاد با یک مسئله سخت افزاری رو به رو شده‌اید و باید از تجربه یک تعمیرکار خوب برای بررسی مسئله و رفع مشکل به وجود آمده استفاده کنید. از آنجایی که ساختار آیفون های اپل بسیار ظریف و دقیق است به هیچ وجه نباید تعمیر آن ها به هر تعمیرکار کم تجربه‌ای واگذار شود و بدین منظور حتما باید از سرویس مراکزی استفاده شود که در قبال تعمیرات انجام شده گارانتی کیفیت ارائه می‌کنند.

در صورتی که می‌خواهید یک تعمیر کاملا مطمئن روی گوشی اپل شما صورت پذیرد می‌توانید از سرویس مرکز تعمیرات تخصصی موبایل آداک فیکس استفاده کنید. تمام تعمیراتی که در این مرکز روی گوشی های مشتریان انجام می‌شود مشمول 30 روز ضمانت کیفیت تعمیرات و تضمین اورجینال بودن قطعات تعویض شده خواهند بود. بنابراین شما می‌توانید یک تعمیر مطمئن را با سرویس آداک فیکس تجربه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان کافیست با شماره 02177921002 تماس حاصل کنید و از کارشناسان ما راهنمایی بخواهید.

به این مطلب امتیاز دهید
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب مشابه