روش های رفع مشکل شارژ نشدن آیفون اپل

  • تاریخ انتشار : تیر ۲۱, ۱۳۹۹
  • تعداد نظرات : 0

شاید برای شما هم این اتفاق افتاده باشد که گوشی آیفون خود را به شارژ بزنید اما شارژر آن انجام نشود! متاسفانه بروز این مشکل می‌تواند ناشی از چندین مورد و دلیل باشد و برای شناسایی علت آن باید اقدامات خاصی صورت پذیرد. در این مقاله می‌خواهیم به معرفی روش های رفع مشکل شارژ نشدن آیفون اپل بپردازیم. با آداک فیکس همراه باشید.

مشکل شارژ نشدن آیفون : مقدمه

آیفون های اپل هم مثل دیگر گوشی های موبایل موجود در بازار می‌توانند با مشکل رو به رو شده در عملکردشان اختلال هایی به وجود آید. به عنوان مثال آپدیت نشدن آیفون، پریدن آنتن آیفون، شناسایی نشدن آیفون توسط آیتیونز (iTunes)، و غیره از جمله مشکلاتی هستند که احتمال وقوع آن ها در آیفون های اپل بالاست و قبلا هم به صحبت در مورد روش های رفع این مشکلات پرداختیم. اما یکی دیگر از مشکلات و موارد نسبتا عجیبی که گزارش های زیادی مبنی بر وقوع آن دریافت می‌کنیم مربوط به مشکل شارژ نشدن آیفون می‌شود! تصور کنید گوشی خود را به شارژ می‌زنید اما شارژ نمی‌شود!

شارژ نشدن گوشی اپل می‌تواند بنا به دلایل مختلفی پدیدار شود و اینطور نیست که اگر گوشی بعد از اتصال به شارژر درست شارژ نشد، قطعا مشکل از سمت آن باشد! در خیلی از مواقع احتمال دارد مشکل مربوط به خود شارژی شود که از آن استفاده می‌کنید. بنابراین حتما باید بررسی دقیقی برای عیب یابی و رفع مشکل در اینگونه مواقع صورت پذیرد. در ادامه این مطلب سعی می‌کنیم روش های رفع مشکل شارژ نشدن آیفون های اپل را برایتان نام ببریم. بنابراین اگر گوشی اپل شما بعد از اتصال به شارژر درست کار نمی‌کند، راه حل هایی که عنوان می‌کنیم را مورد استفاده قرار دهید.

تعویض پریز و منبع برق

قبل از اینکه هرگونه نتیجه‌گیری داشته باشید، ابتدا باید از سالم بودن پریز یا همان منبع برقی که در حال استفاده از آن هستید اطمینان حاصل کنید. بارها دیده شده که کاربر به اشتباه شارژر موبایل خود را به پریز تلفن منزل یا محل کار وصل کرده و تصور دارند که شارژر یا گوشی وی از کار افتاده و شارژ نمی‌شود! در خیلی از مواقع دیگر هم دیده شده کاربر از تبدیل و چند شاخه های پریز برق استفاده می‌کند و در عملکرد این قطعات اختلال هایی ایجاد می‌شود که می‌توانند منجر به بروز مشکل شارژ نشدن آیفون شود. بنابراین تحت هر شرایط زمانی که مشاهده کردید شارژ باطری آیفون انجام نمی‌شود، حتما در مرحله اول از سالم بودن پریز برقی که از آن استفاده می‌کنید اطمینان حاصل کنید و یک مرتبه پریز مورد نظر را تغییر دهید. بعد از تغییر پریز و اطمینان از اینکه مشکل از سمت پریز یا منبع برق نیست، طبیعتا مشکل به شارژر یا گوشی اپل شما مربوط خواهد شد و باید بررسی های دقیق تری روی این دو مورد انجام دهید.

بررسی شارژر (آداپتور و سیم شارژر)

بعد از اینکه مطمئن شدید مشکل از پریز برقی نیست که در حال استفاده از آن هستید، باید مطمئن شوید که شارژر موبایلتان سالم باشد! به جرئت می‌گوییم که تقریبا در 80 درصد مواقع مشکل شارژ نشدن آیفون و اختلال های حین شارژ ناشی از شارژری هستند که از آن استفاده می‌شود و به خود آیفون ارتباطی ندارند! شارژر اغلب آیفون های اپل از دو قسمت تشکیل شده که به ترتیب آداپتور و سیم شارژر نام دارند. بنابراین سالم بودن هر دوی آن ها باید تست شود. برای تست کردن سلامت آداپتور شارژر توصیه داریم که یک آداپتور مشابه دیگر را به جای آن مورد استفاده قرار دهید! یعنی آیفون و سیم شارژر آن را به آداپتور مشابه دیگری وصل کنید.

روش های رفع مشکل شارژ نشدن آیفون اپل

اگر گوشی در این شرایط شروع به شارژ شدن کند، طبیعتا می‌توان نتیجه گرفت که مشکل از سمت آداپتور است. اما اگر با آداپتور جدید هم شارژ باطری گوشی انجام نشد یا با اختلال همراه بود، احتمال اینکه آداپتور خراب باشد تقریبا صفر درصد می‌شود. همچنین شما می‌توانید به طور موقت سیم شارژر آیفون خودتان را به پورت های USB کامپیوتر وصل کنید و بررسی نمایید که آیا در این شرایط باتری گوشی شارژ می‌شود یا نه! اگر در اینگونه مواقع باطری گوشی شروع به شارژ شدن کند، طبیعتا می‌توان نتیجه گرفت که آداپتور شارژر مشکل دارد. برای تست دقیق تر و بهتر می‌توانید به نزد یک تعمیرکار هم مراجعه کنید و از وی بخواهید که عملکرد یک شارژر و گوشی آیفون شما را ضمن اتصال به منبع تغذیه بررسی کند.

فرض می‌کنیم مطمئن شدید که آداپتور شارژر سالم است و مشکلی ندارد! حالا نوبت به بررسی سیم شارژ می‌شود. بهترین راه برای بررسی سیم شارژر هم این است که یک سیم جدید و با کیفیت را جایگزین آن نمایید. در صورتی که مشکل شارژ نشدن آیفون بعد از تعویض سیم برطرف شود، می‌توان نتیجه گرفت که مشکل از سمت سیم شارژر بوده اما اگر سیم شارژر جدید هم نتوانست گوشی را به درستی شارژ کند، طبیعتا مشکل از سمت سیم شارژر نخواهد بود و به احتمال زیاد به آیفون شما مربوط می‌شود. اگر آیفون دیگری در دو رو برتان وجود دارد که شارژرش قابلیت اتصال به آیفون شما را دارد هم توصیه داریم یک مرتبه آن را به گوشی خود وصل کنید. اگر شارژ گوشی انجام گیرد و نماد شارژ روی باتری آن نمایش داده شود، مشکل از شارژر شماست و اگر همچنان شاهد شارژ نشدن باطری موبایل اپل خویش باشید، بدون تردید گوشی مشکل داشته و می‌بایست موارد خاصی برای رفع این مسئله انجام گیرد.

بررسی گوشی آیفون و انجام اقدامات لازم

در صورتی که مطمئن شدید مشکل درست شارژ نشدن گوشی اپل از سمت شارژر یا پریز برق نیست و به خود گوشی مربوط می‌شود، باز هم نمی‌توان قاطعانه مدعی شد که این مورد یک منشأ سخت افزاری دارد! در برخی مواقع ممکن است یک باگ نرم افزاری منجر به بروز اینگونه مشکلات شود و بتوان با انجام چند تغییر ساده در گوشی و اقدامات نرم افزاری خاص، بدون نیاز به مراجعه به نزد تعمیرکار مشکل را رفع کرد. مواردی و اقداماتی که توصیه داریم در اینگونه مواقع به انجام آن ها بپردازید در ادامه این بخش شرح داده شده‌اند.

روش های رفع مشکل شارژ نشدن آیفون اپل

1. ریستارت گوشی و رفع مشکل شارژ نشدن آیفون

یکی از ساده ترین روش هایی که می‌تواند باگ های موقت عملکرد تمام گوشی های موبایل از قبیل آیفون های اپل را برطرف کند مربوط به ریستارت کردن دستگاه می‌شود. بنا به گزارش خیلی از کاربران با ریستارت کردن موبایل احتمال از بین رفع مشکل شارژ نشدن آیفون وجود دارد، بنابراین بد نیست شما هم از این راه حل استفاده کنید. برای ریستارت آیفون کافیست دکمه پاور (Power) آن را فشرده و نگه دارید و سپس اسلایدر نمایان شده روی صفحه موبایل را به سمت راست بکشید تا گوشی خاموش شود. بعد از چند ثانیه مجددا دکمه پاور را بفشارید تا گوشی روشن شود. سپس شارژر را به آن وصل کنید و عملکردش را بررسی نمایید. احتمال دارد که گوشی بعد از ریستارت بدون مشکل شارژ شود.

2. اتصال گوشی به شارژر در حالت خاموش

مورد بعدی که توصیه داریم تست کنید مربوط به وصل کردن گوشی به شارژر در حالت خاموش می‌شود. انجام این کار هم می‌تواند منجر به رفع شدن مشکلاتی مثل شارژ نشدن موبایل اپل شود و باگ های که در این پروسه ایجاد می‌شوند را متوقف سازد. بنابراین آیفون خود را با فشردن دکمه پاور و کشیدن اسلایدر روی صفحه به سمت راست خاموش کنید. چند ثانیه اجازه دهید که آیفون در حالت خاموش باقی بماند و سپس سیم شارژر آیفون را به آن متصل کنید. احتمال دارد بدین ترتیب شارژ باطری گوشی انجام گیرد. اگر مشاهده کردید که شارژ باطری در حال انجام است و نمی‌خواهید گوشی شما همچنان خاموش بماند، به آرامی دکمه پاور را فشار دهید تا آیفون روشن شود اما اتصال سیم شارژر از آن را قطع نکنید. در خیلی از مواقع گوشی بوت خواهد شد و مشکل شارژ نشدن آیفون هم برطرف می‌شود.

3. هارد ریست یا فورس ریستارت

یکی دیگر از راه حل هایی که توصیه داریم حتما از آن استفاده کنید مربوط به فورس ریستارت (Force Restart) یا هارد ریست (Hard Reset) می‌شود. انجام این امر سبب خواهد شد که در گوشی یک بوت سخت افزاری صورت پذیرد و بدین ترتیب اگر در عملکرد قطعه سخت افزاری خاصی مشکل ایجاد شود با هارد ریستارت رفع خواهد شد. هارد ریست یا فورس ریستارت سبب می‌شود برای چند لحظه ارتباط باتری با دیگر قطعات گوشی قطع شده و بدین ترتیب یک بوت سخت افزاری کامل انجام گیرد که می‌تواند در رفع مشکل شارژ نشدن آیفون موثر باشد. برای انجام این کار باید با توجه به مدل آیفون یکی از مراحل زیر ط شود:

  • آیفون 8 و مدل های جدیدتر: برای فورس ریست کردن آیفون های 8 و تمام مدل های جدیدتر این گوشی کافیست به ترتیب یک مرتبه دکمه افزایش صدا (Volume Up) و یک مرتبه دکمه کاهش صدا (Volume Down) را بزنید و سپس دکمه پاور (Power) را فشرده و نگه دارید تا لوگوی اپل نمایان شود. بدین ترتیب خارد ریست گوشی انجام می‌شود.
  • آیفون 7 و 7 پلاس: به منظور فورس ریستارت یا هارد ریست کردن آیفون های 7 و 7 پلاس باید دکمه های پاور (Power) و کاهش صدا (Volume Down) را به طور همزمان فشرده و چند ثانیه نگه دارید تا گوشی ریستارت شود.

روش های رفع مشکل شارژ نشدن آیفون اپل

  • آیفون 6S پلاس و مدل های قدیمی تر: برای انجام فورس ریستارت در آیفون های 6S پلاس و مدل های قدیمی تر این گوشی باید دکمه های هوم (Home) و پاور (Power) را به طور همزمان فشرده و چند ثانیه نگه دارید تا موبایلتان ریستارت شود.

بعد از اینکه هارد ریست گوشی انجام شد، دوباره شارژ را به آن وصل کنید. به احتمال زیاد مشکل و باگ های شارژ موبایل رفع می‌شوند و بدون هیچ مشکلی گوشی شما شروع به شارژ شدن خواهد کرد. اگر با انجام فورس ریستارت هم مشکل شارژ موبایل اپل رفع نشد، از راه حل های بعدی کمک بگیرید.

4. آپدیت سیستم عامل iOS

در برخی مواقع دیده شده که آپدیت نکردن سیستم عامل iOS گوشی اپل برای مدت زمان طولانی منجر به بروز مشکلات زیادی در آن شود که مشکل شارژ نشدن آیفون یکی از این مشکلات است! بنابراین مطمئن شوید که هر چند ماه یک بار آپدیت های iOS را روی آیفون خود نصب می‌کنید. برای آشنایی دقیق با نحوه انجام این کار می‌توانید از مقاله “آموزش آپدیت آیفون با آیتونز و بدون iTunes کمک بگیرید. قبل از شروع پروسه آپدیت حتما از محتوای آیفون خود یک بکاپ تهیه کنید و حتما باتری گوشی را حداقل 70 درصد شارژ نمایید. همچنین توصیه می‌شود از یک شبکه اینترنت مناسب برای دانلود آپدیت ها استفاده کنید.

اگر فرض را بر این قرار دهیم که شما می‌خواهید بدون آیتیونز سیستم عامل آیفون خود را آپدیت نمایید می‌بایست آن را به یک شبکه وای فای پایدار و با کیفیت متصل کرده و سپس با مراجعه به مسیر Settings > General > Software Update وجود آپدیت یا عدم وجود آن برای گوشی را بررسی نمایید. در صورتی که آپدیتی برای گوشی شما و سیستم عامل iOS آن در دسترس باشد، در این قسمت مشخص خواهد شد و شما با انتخاب گزینه Download and Install قادر به نصب آن می‌شوید. بعد از نصب آپدیت گوشی ریستارت می‌شود و با سیستم عامل به روز راه اندازی خواهد شد.

حالا دوباره گوشی را به شارژ بزنید و عملکردش را بررسی کنید. به احتمال خیلی زیاد با آپدیت سیستم عامل آیفون و انجام مراحلی که نام بردیم، مشکل شارژ نشدن آیفون برطرف می‌شود. حتما بعد از انجام این کار به طور دقیق عملکرد گوشی با شارژر های دیگر را هم تست کنید و مطمئن شوید که مشکل از سمت شارژر را پریز نباشد چون آپدیت iOS در اغلب مواقع تمام باگ های نرم افزاری این سیستم عامل را برطرف می‌سازد و به احتمال زیاد اگر باگ به وجود آمده ناشی از بستر نرم افزاری باشد باید با آپدیت iOS رفع گردد.

5. ریستور بکاپ قدیمی

یکی دیگر از راه حل هایی که می‌توانید از آن استفاده کنید و ممکن است منجر به رفع مشکل درست شارژ نشدن گوشی اپل شما هم شود مربوط به ریستور فایل بکاپ قدیمی می‌شود. این روش به ویژه زمانی کاربر دارد که شما احساس کنید بعد از نصب یک آپدیت در گوشی یا نصب یک اپلیکیشن خاص در آن یا انجام هرگونه اقدام خاص مشکل درست شارژ نشدن باتری نمایان شده است! در اینگونه مواقع طبیعتا می‌توان با ریستور کردن یک بکاپ قدیمی و تنظیمات قدیمی تر آیفون مشکل را برطرف ساخت. دقت داشته باشید که برای ریستور بکاپ طبیعتا باید قبلا از گوشی بکاپ تهیه کرده باشید!

ریستور بکاپ هم می‌تواند از طریق سرویس آیتیونز (iTunes) و هم از طریق سرویس آیکلود (iCloud) انجام گیرد. اگر ریستور از طریق آیتیونز را انتخاب می‌کنید طبیعتا باید یک بکاپ قدیمی از گوشی در کامپیوتر و از طریق آیتیونز ذخیره کرده باشید و اگر از آیکلود بدین منظور استفاده می‌کنید می‌بایست مطمئن شوید که یک فایل بکاپ مناسب از گوشی شما در آیکلود ذخیره شده باشد. آیکلود در صورتی که قابلیت مربوط به آن در گوشی آیفون فعال بوده باشد به طور خودکار در بازه های زمانی خاص از اطلاعات گوشی بکاپ تهیه می‌کند. بعد از ریستور کردن موبایل اپل خود عملکرد گوشی در زمان اتصال به شارژ را بررسی کنید. احتمال دارد مشکل شارژ نشدن آیفون برطرف شده باشد.

6. فکتوری ریست و رفع مشکل شارژ نشدن آیفون

در صورتی که راه حل های قبلی نتوانستند مشکل شارژ گوشی اپل شما را برطرف سازند، فکتوری ریست می‌تواند گزینه بعدی پیش رویتان باشد. دقت داشته باشید که با انجام فکتوری ریست تمام اطلاعات گوشی شما حذف و دستگاه به تنظیمات پیش فرض کارخانه بازگردانده می‌شود. بنابراین شاید بهتر باشد قبل از انجام فکتوری ریست حتما از اطلاعات گوشی یک فایل بکاپ تهیه نمایید. مراحلی که باید برای انجام فکتوری ریست در گوشی موبایل طی شوند بدین صورت هستند. ابتدا وارد مسیر Settings > General > Reset شوید.

حالا گزینه Erase All Content and Settings را انتخاب کنید و در پنجره کشویی که نمایان شده هم تایید انجام فکتوری ریست را انتخاب نمایید. بدین ترتیب گوشی آیفون شما ریستارت شده و مراحل راه اندازی اولیه دستگاه درست مثل روز اولی که آن را خریداری کرده بودید راه اندازی خواهد شد. این مراحل را طی کنید تا گوشی کاملا بوت شود. بعد از بوت شدن دستگاه، سیم شارژر را به آن وصل کنید و ببینید که آیا گوشی شارژ می‌شود یا نه! اگر گوشی شارژ نشد و مطمئن بودید که شارژر و پریز برق سالم هستند، منشأ مشکل سخت افزاری است و باید از سرویس یک تعمیرکار مجرب برای بررسی و غیب یابی و رفع مشکل شارژ نشدن آیفون شما استفاده شود.

اگر مشکل شارژ نشدن آیفون رفع نشد چه کنیم؟

در صورتی که راه حل های ساده قبلی که در این مطلب به شرح آن ها پرداختیم نتوانستند مشکل گوشی موبایل اپل شما را برطرف سازند، مطمئنا منشأ مشکل سخت افزاری است و به بخش نرم افزاری مربوط نمی‌شود. البته همانطور که اشاره داشتیم حتما باید در همان ابتدای کار از سالم بودن شارژر آیفون و همچنین پریز برقی که از آن استفاده می‌کنید اطمینان حاصل نمایید و سپس از راه خل های دیگری که گفتیم استفاده کنید. پس اگر مطمئن شدید شارژر گوشی و پریز برق سال هستند و راه حل های نام برده شده هم مشکل شارژ نشدن آیفون را رفع نکرده‌اند، با یک مشکل سخت افزاری رو به رو شده‌اید.

برای رفع مشکل در اینگونه مواقع باید از سرویس یک تعمیرکار قابل اعتماد و با تجربه استفاده کنید! متاسفانه تعمیر آیفون های اپل کار آسانی نیست و زمانی که مشکل ایجاد شده در آن ها مربوط به مدار پاور و شارژ شود قضیه پیچیده‌تر خواهد شد چون در این شرایط باید ابتدا عیب یابی دقیقی از مدارهای گوشی و مدار پاور به عمل آید و تمام اجزای معیوب و مختلف شدن در آن شناسایی و با دفت تعویض شوند. به هیچ جهت است که توصیه داریم فقط از سرویس تعمیرکاران مجرب برای رفع مشکلات این چنینی استفاده کنید. مرکز تعمیرات موبایل آداک فیکس می‌تواند در این راستا بهترین گزینه برای انتخاب باشد! در بخش بعد دقیق تر در رابطه با جزئیات سرویس این مرکز صحبت می‌کنیم.

آداک فیکس و تعمیرات تخصصی اپل

اگر به دنبال مرکز تعمیرات موبایلی هستند که بتواند تعمیرات تخصصی آیفون، آیپد، اپل واچ و دیگر گجت های شرکت اپل را با بهترین کیفیت و ضمانت انجام دهد، آداک فیکس بهترین گزینه برای انتخاب خواهد بود. با بهره‌گیری از خدمات این مرکز می‌توانید تعمیرات سخت افزاری و نرم افزاری گوشی های موبایل شرکت اپل را با دریافت ضمانت انجام دهید. مشکلاتی از قبیل مشکل شارژ نشدن آیفون در این مرکز با انجام تحقیقات دقیق و بررسی های جزئی عیب یابی شده و سپس رفع می‌گردد.

روش های رفع مشکل شارژ نشدن آیفون اپل

کارشناسان آداک فیکس از باتجربه‌ترین افراد و تعمیرکارانی هستند که سال هاست در حوزه تعمیرات اپل و به ویژه آیفون های این شرکت فعالیت دارند. ضمن اینکه در این مرکز از مدرن ترین و به روز ترین تجهیزات برای تعمیر گوشی مشتریان استفاده می‌شود. بنابراین شما با سرویس آداک فیکس می‌توانید هر تعمیر حساسی از قبیل تعمیرات مدار پاور، باتری، مدار شارژ و غیره گوشی را با اطمینان خاطر انجام دهید. تمام تعمیراتی که در این مرکز روی گوشی مشتریان انجام می‌گیرد دارای 30 روز گارانتی خواهند بود. برای کسب اطلاعات بیشتر ئ مشاور رایگان می‌توانید با شماره 77921002 – 021 تماس حاصل کنید.

جمع‌بندی

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به صحبت در رابطه با مشکل شارژ نشدن گوشی های اپل و آیفون های این شرکت پرداختیم و راه حل هایی را نام بردیم که باید به طور مرحله به مرحله برای رفع این مشکل مورد تست و انجام قرار گیرند. در صورتی که راه حل های نام برده شده نتیجه لازم را در پی نداشته باشند و شما مطمئن شوید که مشکل از سمت شارژر یا موارد جزئی نرم افزاری نیست، مطمئنا منشأ مشکل سخت افزاری خواهد بود و باید عیب یابی و تعمیر توسط یک تعمیرکار مجرب روی گوشی انجام شود. در اینگونه مواقع مرکز تعمیرات تخصصی موبایل آداک فیکس می‌تواند بهترین گزینه برای انتخاب باشد.

به این مطلب امتیاز دهید
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب مشابه