مزیت های اندروید نسبت به iOS

  • تاریخ انتشار : تیر ۲۰, ۱۳۹۹
  • تعداد نظرات : 0

سیستم عامل اندروید به عنوان محبوب ترین سیستم عامل موبایلی امروزی توانسته جایگاه فوق‌العاده تحسین برانگیزی را برای خود در بین کاربران ایجاد کند. اما این سیستم عامل چطور توانسته از iOS اپل پیشی بگیرد و واقعا چه مزیت هایی در مقایسه با آی او اس دارد؟ در ادامه این مقاله اختصاصی می‌خواهیم به معرفی اصلی ترین مزیت های اندروید نسبت به iOS بپردازیم. بنابراین با آداک فیکس همراه باشید.

مزیت های اندروید نسبت به iOS : مقدمه

اندروید و iOS دو رقیب همیشگی و دیرینه بوده و هستند! اندروید سیستم عامل متن باز موبایلی اختصاصی است که شرکت گوگل منتشر کرده و iOS سیستم عامل انحصاری است که توسط شرکت اپل توسعه یافته و در آیفون هایش نصب می‌شود. در حال حاضر سیستم عامل اندروید بنا به دلایل مختلف محبوب ترین و پرکاربرترین سیستم عامل موبایلی موجود به شمار می‌رود. شرکت های بزرگی همچون سامسونگ، هوآوی، شیائومی، الجی و غیره گوشی های خود را با این سیستم عامل روانه بازار می‌کنند. اما در سمت مقابل iOS تنها توسط گوشی های اپل و آیفون هایش پشتیبانی می‌شود! اما سوال ما این است که مزیت های اندروید نسبت به iOS چه خواهند بود؟

به بیان دیگر اندروید چه نقاط قوت و برتری هایی در مقایسه با آی او اس دارد که سبب می‌شوند گزینه بهتری در مقایسه با این سیستم عامل باشد؟ در ادامه این مقاله می‌خواهیم به طور موردی به مهمترین مزیت هایی اشاره کنیم که اندروید در مقایسه با آی او اس ارائه می‌کند. بدون تردید سیستم عامل iOS اپل هم در مقایسه با اندروید مزیت های زیادی خواهد داشت و ما قصد نداریم که صرفا از اندروید دفاع کنیم یا این سیستم عامل را بهتر از iOS جلوه دهیم! هدف ما در این مطلب صرفا مشخص کردن مزیت های اندروید نسبت به iOS خواهد بود و سعی می‌کنیم در یک مقاله مجزا مزیت های iOS اپل نسبت به سیستم عامل اندروید را هم برایتان نام ببریم. با پاورسل همراه باشید.

1. قیمت بهتر و تنوع بیشتر در این زمینه

یکی از اصلی ترین دلایلی که سبب شده فروش گوشی های اندرویدی بیشتر از آیفون های اپل باشد مربوط به قیمتی می‌شود که برای این اسمارتفون ها در نظر گرفته شده است! قیمت گوشی های اندرویدی عموما در مقایسه با آیفون های اپل به مراتب پایین تر است و همین مسئله می‌تواند به عنوان مزیتی در نظر گرفته شود که اندروید نسبت به iOS دارد، اگرچه این مورد را از نظر فنی نمی‌تواند مزیتی برای خود سیستم عامل اندروید و عیبی برای خود سیستم عامل iOS محسوب کرد! از سمت دیگر اندروید و گوشی های مبتنی بر این سیستم عامل دارای تنوع بیشتری هستند و شما با هر بودجه‌ای می‌توانید یک گوشی اندرویدی خریداری کنید.

اسمارتفون های اندرویدی عموما در سه دسته پایین رده، میان رده و بالا رده طبقه‌بندی می‌شوند و در هر رده قیمتی نمایندگانی برای خرید دارند! این مسئله بدون شک می‌تواند یکی از مزیت های گوشی های مبتنی بر اندروید در مقایسه با آیفون های مبتنی بر iOS باشد که تنوع قیمتی بسیار پایینی را ارائه می‌کنند و در اغلب مواقع باید برای خرید آن ها هزینه های گزافی پرداخت شود. پس یکی از مزیت های اندروید نسبت به iOS را می‌توان مربوط به تنوع بیشتر در گوشی های مبتنی بر این سیستم عامل خلاصه کرد، اگرچه این مزیت مستقیما ارتباطی با بستر نرم افزاری گوشی و مزیت خود سیستم عامل اندروید نسبت به iOS ندارد.

2. شخصی سازی

اگر بخواهیم به اصلی ترین مزیتی که خود سیستم عامل اندروید در مقایسه با iOS اپل دارد اشاره کنیم باید روی شخصی سازی انگشت بگذارید! اندروید پتانسیل فوق‌العاده بالایی در این زمینه دارد اما آی او اس به مراتب در این راستا محدودتر است، اگرچه اپل سعی کرده طی چند سال اخیر کمی روی این موضوع کار کند و امکانات شخصی سازی آی او اس را بهبود بخشد اما با این حال نتوانسته خیلی موفق عمل کرده و جا روی پای گوگل و اندروید بگذارد. کاربران گوشی های اندرویدی به خوبی با قابلیت هایی که به شخصی سازی گوشی مربوط می‌شوند آشنایی دارند. برای مال شما در اندروید می‌توانید کل سبک نمایش آیکون ها و ویجت ها روی اسکرین های گوشی را تغییر دهید یا یک لانچر نصب کرده و تغییرات عمده‌ای در این راستا به وجود آورید.

اندروید حتی امکاناتی مثل روت کردن و نصب کاستوم رام (Custom ROM) را فراهم می‌کند که منجر می‌شوند عملا کل بستر نرم افزاری و هسته نرم افزاری موبایل تغییر یافته و با کدنویسی جدیدی قابل استفاده باشد، اگرچه همچنان سیستم عامل اصلی گوشی اندروید باقی می‌ماند. امکان استفاده از کیبوردهای مختلف با ظاهرهای متفاوت، امکان نصب دو نسخه از یک برنامه و خیلی ویژگی های دیگر هم وجود دارند که به نوعی منجر به ارائه قابلیت های شخصی سازی بیشتر در اندروید نسبت به iOS می‌شوند. بنابراین این مسئله یکی از اصلی ترین مزیت هایی است که گوشی های اندرویدی و این سیستم عامل در مقایسه با آیفون های اپل و سیستم عامل آی او اس خواهند داشت. حتی برخی از گوشی ها ممکن است امکاناتی از قبیل شخصی سازی سخت افزاری را هم ارائه کنند یا کاربر با روت کردن گوشی اندرویدی خود امکان اورکلاک کردن پردازنده را خواهد داشت که این قابلیت ها در iOS ارائه نمی‌شوند.

3. اجرای همزمان دو برنامه در حالت مولتی ویندوز

اگر از افرادی هستید که به مولتی‌تسکینگ اهمیت می‌دهند بدون تردید می‌دانید که این قابلیت در اندروید به شیوه کارآمدتری نسبت به آی او اس پشتیبانی می‌شود و این مسئله می‌تواند یکی دیگر از اصلی ترین مزیت های اندروید نسبت به iOS باشد. البته منظور ما از مولتی‌تسکینگ این نیست که برنامه ها در پس زمینه گوشی فعال باشند و شما از بخش “اپلیکیشن های اخیر” مابین آن ها جهش کنید! انجام این کار هم در اندروید و هم در آی او اس بدون مشکل پشتیبانی می‌شود، بلکه منظور ما مولتی‌تسکینگ پیشرفته‌تر نظیر اجرای همزمان دو برنامه در حالت مولتی ویندوز می‌شود!

مزیت های اندروید نسبت به iOS

سیستم عامل اندروید این امکان را در اختیار کاربر قرار می‌دهد که صفحه مایش موبایل خودش را به دو نیم تقسیم کرده و دو اپلیکیشن مختلف را به طور همزمان در هر یک از این دو نیم صفحه اجرا کند. جالب تر اینکه وی می‌توانید همزمان هر دو برنامه را کنترل کرده و حتی به رد و بدل اطلاعات و فایل مابین آن ها بپردازد. متاسفانه قابلیتی این چنینی در آی او اس پشتیبانی نمی‌شود و این می‌توان نقطه ضعفی برای سیستم عامل مذکور باشد. امکان استفاده و اجرای همزمان دو برنامه در حالت مولتی ویندوز قابلیتی است که در گوشی های اندرویدی مجهز به نمایشگر بزرگ یا تبلت ها می‌تواند بسیار کاربردی و جالب باشد.

4. روت و مزیت های آن

یکی دیگر از اصلی ترین مزیت های اندروید نسبت به iOS مربوط به امکان روت کردن می‌شود! شاید بگویید آیفون های اپل هم قابلیت جیلبریک شدن دارند اما اگر تجربه استفاده پیشرفته از یک گوشی اندرویدی روت شده را داشته باشید به خوبی می‌‌دانید که تجربه بکارگیری یک گوشی اندرویدی روت شده به هیچ عنوان با تجربه بکارگیری یک گوشی اپل جیلبریک شده قابل مقایسه نیست. وقتی اندروید را روت کنید قادر خواهید بود که به تمام فایل های ریشه‌ای و سیستمی آن دسترسی یابید و هر تغییری که مد نظرتان است را روی گوشی اعمال کنید. البته برای استفاده حرفه‌ای از گوشی در این حالت باید کاملا با جزئیات عملکرد اندروید و اقداماتی که قصد انجامشان را دارید آشنا باشید، در غیر این صورت ممکن است در عملکرد گوشی مشکلاتی ایجاد شود.

با روت کردن گوشی های اندرویدی می‌توانید اپلیکیشن های کارآمدتر و با پتانسیل بالاتر را هم روی گوشی نصب کنید و کنترل خیلی حرفه‌ای‌تری بر روی دستگاه و عملکرد بخش های مختلف آن داشته باشید. همانطور که قبلا هم گفتیم شما بعد از روت کردن اندروید حتی قادر می‌شوید که فرکانس کاری هسته های پردازشگر دستگاه را افزایش دهید و قدرت و بازده سخت افزاری آن را زیادتر کنید. بنابراین یکی از مزیت های مهم اندروید در مقایسه با ای او اس در پشتیبانی از قابلیت روت شدن و دسترسی های پیشرفته تر خلاصه می‌شود. این مسئله به ویژه برای علاقمندان به کدنویسی و سیستم عامل های موبایلی بسیار جالب خواهد بود.

5. کاستوم رام

مزیت های اندروید نسبت به iOS

کاستوم رام ها در واقع نسخه های غیر رسمی سیستم عامل اندروید هستند که با شخصی سازی های کامل توسط تیم های مختلف توسعه یافته و برای گوشی های اندرویدی منتشر خواهند شد. کاربران گوشی های اندرویدی هم می‌توانند بعد از روت کردن گوشی موبایل خود هر کاستوم رامی را روی آن نصب کرده و بدین ترتیب یک تجربه کاربری کاملا متفاوت، منحصر به فرد و جدید را از دستگاه دریافت کنند. نصب کاستوم رام حتی سبب می‌شود که بتوانید از شر اپلیکیشن های پیش فرض نصب شده روی گوشی خلاص شوید و در گوشی های پایین و میان رده قدیمی هم یک بستر نرم افزاری سبک تر را روی گوشی اجرا نمایید که منجر به افزایش سرعت عملکرد موبایل می‌شود. بنابراین یکی دیگر از اصلی ترین مزیت های اندروید نسبت به iOS می‌تواند در امکان نصب کاستوم رام خلاصه شود.

6. یکپارچگی با سرویس های گوگل

همانطور که می‌دانید اندروید در واقع سیستم عاملی است که توسط شرکت گوگل توسعه داده شده و تحت پشتیبانی این شرکت قرار دارد. زمانی که شما یک گوشی اندرویدی خریداری کنید می‌توانید از سرویس های اصلی گوگل مثل جیمیل (Gmail)، گوگل پلی استور (Google Play Store)، گوگل مپ (Google Maps) و خیلی سرویس های دیگر با بهترین پشتیبانی استفاده نمایید. به بیان دیگر یکپارچگی و هماهنگی این سرویس ها در اندروید بسیار بالاست و به نوعی اندروید مستقیما با سرویس های گوگل سازگاری کامل دارد. اما در iOS و آیفون های اپل اینطور نیست! اگرچه سرویس های اصلی گوگل در سیستم عامل iOS هم قابل استفاده هستند اما یکپارچگی و هماهنگی که مابین اندروید و سرویس های گوگل دیده می‌شود، در آی او اس و سرویس های گوگل وجود ندارد.

7. اپلیکیشن ها و بازی های رایگان بیشتر

اغلب بازی ها و اپلیکیشن هایی که برای سیستم عامل آی او اس عرضه می‌شوند غیر رایگان هستند و برای استفاده از آن ها باید هزینه های گزافی پرداخت شود اما اندروید اینطور نیست و تعداد بازی و اپلیکیشن هایی که در این سیستم عامل به صورت رایگان عرضه شده به مراتب بیشتر از آی او اس خواهد بود. جالب است بدانید طبق بررسی ما حتی برخی از برنامه هایی که در اندروید به صورت رایگان قابل استفاده هستند در آی او اس نیاز به پرداخت هزینه و خرید اشتراک دارند! بنابراین این مسئله هم می‌تواند یکی دیگر از مزیت های اندروید نسبت به iOS باشد.

8. آزادی عمل بیشتر برای کاربران ایرانی

یکی دیگر از مسائل مهمی که حداقل برای ما ایرانی ها یک مزیت است و می‌تواند استفاده از اندروید را به گزینه بهتری در مقایسه با iOS تبدیل کند مربوط به آزادی عمل بیشتر می‌شود. عموما در استفاده از آیفون های اپل و سرویس هایی که اپل ارائه کرده محدودیت های بیشتری برای ما ایرانی ها وجود دارد. به عنوان مثال شما با مشخصات شخصی خودتان و به عنوان یک فرد ایرانی قادر به ساختن اپل آیدی (Apple ID) نخواهید بود و حتما باید از اپل آیدی جعلی برای استفاده از تمام پتانسیل iOS در آیفون های اپل استفاده کنید اما محدودیتی برای ساخت اکانت گوگل برای ایرانی ها وجود ندارد و این یکی از مزیت های اندروید نسبت به iOS است.

در خیلی زمینه های دیگر هم اینگونه مشکلات وجود دارند. عموما نصب اپلیکیشن های ایرانی در اپ استور (App Store) با مشکلات زیادی رو به رو خواهد بود و خیلی از اپلیکیشن ها و بازی های ایرانی اصلا نسخه آی او اسی ندارند. ضمن اینکه در iOS برای استفاده بدون مشکل از برخی سرویس ها ملزم به راه اندازی ابزار تغییر IP خواهید شد اما این مسئله در گوشی های اندرویدی کمتر دیده می‌شود. همچنین احتمال بیشتر شدن محدودیت ها از سمت اپل برای کاربران ایرانی همیشه وجود داشته و احتمال آن به مراتب بیشتر از وقوع این شرایط برای اندروید و گوشی های مبتنی بر این سیستم عامل خواهد بود. بنابراین اگر به آزادی عمل بیشتر اهمیت می‌دهید و می‌خواهید اکانت گوگل واقعی خودتان در گوشی فعال باشد و امکان استفاده کامل از قابلیت های سیستم عامل را در اختیارتان بگذارد، اندروید گزینه بهتری برای انتخاب خواهد بود.

9. سوکت 3.5 میلیمتری هندزفری

داشتن سوکت 3.5 میلیمتری هندزفری واقعا می‌تواند یک مزیت برای گوشی باشد که البته این مزیت باز هم مستقیما به سیستم عامل اندروید مربوط نشده و بیشتر با طراحی اسمارتفون های مبتنی بر این سیستم عامل ارتباط دارد، اما به هر صورت ما در این بخش این مسئله را به عنوان یکی از مزیت های اندروید نسبت به iOS مورد اشاره قرار می‌دهیم. اغلب گوشی های اندرویدی به سوکت 3.5 میلیمتری هندزفری مجهز هستند و می‌توان بدین ترتیب حتی زمانی که گوشی در شارژ است با نصب هندزفری سیمی از آن استفاده کرد. اما آیفون های جدید اپل به سوکت 3.5 میلیمتری هندزفری مجهز نیستند و این مسئله در برخی مواقع بسیار آزاردهنده خواهد بود و کاربر را ملزم به بکارگیری مبدل می‌کند.

مزیت های اندروید نسبت به iOS

مزیت های اندروید نسبت به iOS : نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به معرفی 9 مورد از اصلی ترین مزیت های اندروید نسبت به iOS پرداختیم. برخی از این مزیت ها مستقیما به خود سیستم عامل مربوط می‌شدند و تعداد محدودی هم مربوط به ساختار گوشی های اندرویدی و مزیت آن ها نسبت به آیفون های اپل بودند. امیدواریم از این مقاله اختصاصی استفاده لازم را به عمل آورده باشید.

به این مطلب امتیاز دهید
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب مشابه