دلیل داغ شدن آیفون و آموزش جلوگیری از آن

  • تاریخ انتشار : خرداد ۳۰, ۱۳۹۹
  • تعداد نظرات : 0

یکی از مشکلاتی که خیلی از کاربران آیفون های اپل و دیگر گوشی های موبایل با آن رو به رو هستند مربوط به داغ شدن بدنه گوشی می‌شود. در برخی مواقع ممکن است بروز این پدیده دلیل قانع کننده‌ای داشته باشد و در برخی مواقع دیگر چندان دلیل قانع کتنده‌ای برای پدیدار شدن آن مشاهده نشود. در ادامه این مطلب می‌خواهیم در رابطه با دلیل داغ شدن آیفون و روش های جلوگیری از آن صحبت کنیم. با آداک فیکس همراه باشید.

داغ شدن آیفون و جلوگیری از آن : مقدمه

گوشی های موبایل از قطعات الکترونیکی کوچک تشکیل شده‌اند و این قطعات با انرژی الکتریکی قادر به کار کردن و انجام وظیفه خواهند بود. به طبع این پروسه و فرآیند می‌تواند در گوشی باعث ایجاد گرما و حرارت شود. عموما هر جایی که انتقال انرژی الکتریکی وجود داشته باشد، گرما هم ایجاد می‌شود. حال تصور کنید که این گرما در قطعات الکترونیکی پیشرفته گوشی های موبایل که سرعت عمل فوق‌العاده‌ای دارند می‌تواند تا چه اندازه افزایش پیدا کند! داغ شدن آیفون و دیگر گوشی های موبایل دقیقا همین امر است و در فعل و انفعالاتی خلاصه می‌شود که قطعات الکترونیکی آن ها به وجود می‌آید.

اما طبیعتا روش ها و نکاتی هم وجود دارند که با استفاده از آن ها می‌توان تا جدی از داغ شدن بدنه آیفون های اپل جلوگیری کرد. طبق آمار و اطلاعات شدت داغ شدن گوشی های اپل در مقایسه با اغلب اسمارتفون های اندرویدی (به ویژه در برخی مدل های آیفون) به مراتب بیشتر است. اما چطور این مسئله را کنترل کنیم؟ برای جلوگیری از داغ شدن آیفون چه نکاتی باید مورد توجه قرار گیرند؟ در ادامه این مطلب به معرفی این نکات خواهیم پرداخت. بنابراین اگر با مشکل داغ شدن بدنه گوشی اپل رو به رو هستید، این مطلب اختصاصی را از دست ندهید و تا انتها با آداک فیکس همراه شوید.

دلیل داغ شدن آیفون و آموزش جلوگیری از آن

نکته 1: استفاده از قاب و گارد در حین شارژ

اولین نکته‌ای که توصیه داریم حتما به آن توجه کنید مربوط به عدم استفاده قاب و گارد در حین شارژ کردن آیفون می‌شود. پروسه شارژ باطری گوشی های موبایل یک پروسه گرمازاست چون در آن انرژی الکتریکی از شارژر به گوشی منتقل خواهد شد و این شدت جریان بالا و همچنین فعل و انفعالات شیمیایی که در باتری گوشی رخ می‌دهند منجر به بروز گرما و داغ شدن بدنه گوشی خواهند شد. حال اگر در این شرایط گوشی شما به قاب یا گارد موبایل مجهز باشد، این گرما روی بدنه دستگاه متمرکز خواهد شد و به نوعی در پروسه خنک کاری اختلال به وجود می‌آید.

بنابراین اکیدا توصیه داریم که همیشه اگر از قاب، کیس و گارد موبایل استفاده می‌کنید، زمانی که گوشی اپل خود را به شارژ می‌زنید این کیس و قاب را از آن جدا نمایید تا پروسه خنک کاری بدنه گوشی بهتر انجام گیرد و کیس آیفون منجر به تمرکز گرما بر روی بدنه آن نشود. فراموش نکنید گرمایی که در حین شارژ کردن باطری گوشی ها تولید خواهد شد می‌تواند به باطری هم آسیب بزند. متاسفانه گرما و حرارت اصلی ترین دشمن باتری های لیتیوم یونی و لیتیوم پلیمری هستند و قرارگیری طولانی مدت باتری در معرض گرمای زیاد می‌تواند منجر به کاهش سریع تر ظرفیت اسمی باتری و به سر آمدن عمر مفید آن شود. بنابراین برای جلوگیری از داغ شدن آیفون در حین شارژ آن را از داخل قاب یا کیس محافظ خارج کنید.

نکته 2: از شارژر فابریک اپل استفاده کنید!

نکته دومی که عنوان می‌کنیم و شدت تاکید داریم که حتما به آن توجه داشته باشید مربوط به بکارگیری شارژر فابریک آیفون می‌شود. شاید تصور کنید که شارژر یک قطعه معمولی است و خیلی پیچیدگی در ساختار آن وجود ندارد، اما در واقع اینطور نخواهد بود و در حین ساخت و تولید شارژر های اپل باید نکات و استاندارد های خاصی رعایت شوند تا گرمای تولید شده در گوشی در حین شارژ به حداقل برسد و کمترین استرس ممکن به قطعات سخت افزاری موبایل و باطری آن وارد گردد. این تدابیر در شارژر فابریک و اورجینال آیفون ها پیاده سازی شده اما در شارژر های نامرغوب دیگر توجهی به آن ها نمی‌شود.

بنابراین استفاده از شارژر های غیر اورجینال و تقلبی می‌تواند منجر به افزایش شدت گرما در حین شارژ کردن باطری گوشی شود. همچنین این نوع شارژر ها می‌توانند به مرور منجر به بروز اختلال در عملکرد باطری شده و حالتی ایجاد کنند که گرمای تولید شده در باتری هم افزایش یابد و باتری در وضعیت ناسلامتی قرار گیرد. بنابراین شاید یکی از دلایل داغ شدن آیفون شما مربوط به بکارگیری شارژر های نامرغوب و غیر اورجینال باشد. سعی کنید در خرید شارژر فقط از سرویس فروشندگان معتبر استفاده کنید و به هیچ عنوان شارژر های ارزان قیمت نخرید. حتی سیم شارژر هم می‌تواند در کیفیت عملکرد آن و داغ شدن گوشی تاثیرگذار باشد. شارژر فابریک آیفون ها همیشه بهترین گزینه برای استفاده است، پس سعی کنید در حفظ و نگهداری آن کوشا باشید.

نکته 3: خالی کردن حافظه آیفون

شاید برایتان عجیب به نظر برسد و این سوال را بپرسید که خالی کردن حافظه آیفون چه ارتباطی به داغ شدن آن دارد! پاسخ ساده است! زمانی که حافظه داخلی گوشی شما تحت فشار قرار گیرد، این فشار و استرس منجر به افزایش فرکانس کاری هسته های پردازشگر و حتی افزایش بار وارد بر حافظه گوشی شده و در نتیجه گرمای بیشتری در دستگاه تولید می‌شود. بنابراین همیشه سعی کنید تا حد امکان حافظه گوشی خودتان را آزاد و خالی نگه دارید و از پر شدن آن جلوگیری نمایید. پیشنهاد ما این است که همیشه حداقل 30 درصد از ظرفیت اصلی حافظه آیفون های اپل را خالی بگذارید.

دلیل داغ شدن آیفون و آموزش جلوگیری از آن

برای بررسی وضعیت حافظه گوشی اپل خود کافیست به مسیر Settings > General > iPhone Storage بروید. در این قسمت مثل عکس فوق نموداری پیش رویتان قرار داده می‌شود که حاوی جزئیات حافظه آیفون است.همچنین سیستم عامل iOS در بخش زیرین این نمودار پیشنهادانی را هم برای خالی کردن حافظه گوشی ارائه می‌دهد که می‌توانید از آن ها استفاده کنید. یکی از بهترین روش هایی که می‌توانید بدین منظور از آن استفاده کنید مربوط به  حذف اپلیکیشن های غیر ضروری می‌شود. انتقال عکس و ویدیوهای گالری به کامپیوتر یا استفاده از قابلیت آیکلود فوتو لایبری (iCloud Photo Library) هم می‌تواند بسیار موثر باشد.

برای آشنایی با جالب ترین و موثرترین ترفند های یکه می‌توانند به خالی کردن بخشی از حافظه گوشی اپل کمک کننده توصیه دارید مقاله “بهترین روش ها برای خالی کردن حافظه آیفون” را مطالعه کنید. پس حالی نگه داشنن حافظه موبایل یکی دیگر از روش های موثر در جلوگیری از داغ شدن آیفون محسوب می‌شود. از سمت دیگر توجه به این موضوع می‌تواند منجر به عملکرد روان تر دستگاه و بستر نرم افزاری آن هم شود و تجربه‌ای بهتر را برای شما عزیزان به ارمغان آورد.

نکته 4: آپدیت سیستم عامل و جلوگیری از داغ شدن آیفون

در برخی مواقع ممکن است یک باگ نرم افزاری یا یک کد مخرب در گوشی منجر شود که اختلال هایی در آن به وجود آیند و در نتیجه گوشی بیش از اندازه داغ شود. کدنویسی های نرم افزاری و سیستم عامل گوشی حتی می‌تواند به طور دقیق عملکرد قطعات سخت افزاری موبایل را هم تحت کنترل قرار دهد. بنابراین اگر با مشکل داغ شدن آیفون رو به رو هستید، توصیه داریم حتما از آپدیت بودن سیستم عامل موبایل خود اطمینان حاصل کنید. اپل همیشه سعی می‌کند در آپدیت های جدید سیستم عامل iOS امنیت کاربران را افزایش دهد، رابط گوشی را بهینه‌تر کند و نقاط ضعف آن را برطرف سازد.

اگر مشکل خاصی در کدنویسی های iOS وجود داشته باشند که منجر به داغ شدن بدنه گوشی شوند، با نصب آپدیت های جدید قابل رفع و کنترل خواهند بود. بنابراین همیشه سیستم عامل موبایل اپل خودتان را آپدیت نگه دارید. برای بررسی اینکه آیا سیستم عامل آیفون شما به روز است یا خیر می‌توانید به مسیر Settings > General > Software Updates بروید. اگر در این قسمت آپدیتی وجود داشته باشد با یک دایره قرمز رنگ مشخص می‌شود و گزینه Download & Install هم برای شما نمایان خواهد شد و با انتخاب آن می‌توانید پروسه دانلود و نصب آپدیت جدید را آغاز کنید.

اکیدا توصیه داریم قبل از اقدام به منظور آپدیت کردن سیستم عامل گوشی آیفون خود یک بکاپ با استفاده از روش هایی که در مقاله “بکاپ گرفتن از آیفون در 5 دقیقه!” معرفی کرده بودیم از گوشی تهیه کنید تا در صورت بروز هر مشکل قادر به ریستور آن بکاپ باشید. همچنین قبل از اقدام به منظور نصب آپدیت دانلود شده مطمئن شوید که باتری گوشی شما حداقل 60 درصد شارژ داشته باشد و در حین نصب آپدیت خاموش نشود. خاموش شدن گوشی در حین نصب آپدیت می‌تواند مشکل ساز شده و گوشی را به حالتی شبیه به بریک شده منتقل کند. بنابراین برای جلوگیری از داغ شدن آیفون همیشه سیستم عامل آن را آپدیت کنید.

نکته 5: عدم اجرای بازی های سنگین

یکی از موثرترین روش هایی که می‌توانید با استفاده از آن از داغ شدن بدنه گوشی های هوشمند و آیفون های اپل جلوگیری کنید مربوط به عدم اجرای بازی های سنگین می‌شود. زمانی که یک بازی سنگین مثل پابجی موبایل (PUBG Mobile) در حالت آنلاین روی گوشی اجرا می‌شود، از یک سمت رد و بدل داده های اینترنتی حول وای فای یا موبایل دیتا منجر به داغ شدن بدنه گوشی خواهند شد و از سمت دیگر افزایش فرکانس کاری هسته های پردازشگر مرکزری و گرافیکی گوشی منجر به تولید گرما خواهند شد. این گرما می‌تواند دقیقه به دقیقه افزایش یابد و تا زمانی که بازی را اجرا می‌کنید ادامه پیدا کند!

دلیل داغ شدن آیفون و آموزش جلوگیری از آن

اگر از افرادی هستید که خیلی به اجرای بازی های سنگین در گوشی علاقه دارند، مطمئن باشید خیلی زودتر از سایر افراد با مشکلاتی مثل سر آمدن عمر مفید باتری و حالی شدن ناگهانی شارژ آن رو به رو خواهید شد چون گرمایی که در حین اجرای گیم های سنگین درون گوشی ایجاد می‌شود آسیب چشمگیری به باتری آن وارد می‌کند. پس با عدم اجرای بازی های سنگین یا حداقل کوتاه کردن بازه های زمانی انجام این کار می‌توانید تا حد زیادی از داغ شدن آیفون جلوگیری نمایید. بازی هایی مثل فورتنایت (Fortnite)، آسفالت 9 لجندز (Asphalt 9 Legends) دیگر بازی های سنگین مشابه هم دقیقا وضعیت یکسانی را در گوشی ایجاد می‌کنند.

نکته 6: خاموش کردن قابلیت های اتصال غیرضروری

روشن و فعال باقی گذاشتن قابلیت های اتصال غیرضروری در گوشی های موبایل می‌تواند منجر به ایجاد گرمای بیشتر در آن ها شود. برای مثال اگر قابلیت بلوتوث در گوشی آیفون شما بدون دلیل روشن باشد، بخشی از انرژی و شارژ باطری را مصرف می‌کند و دائما در تلاش خواهد بود که گجت های اطراف و دارای اتصال بلوتوث را شناسایی کند و این مسئله می‌تواند منجر به داغ شدن آیفون شود. یا فعال بودن قابلیت وای فای و موبایل دیتا را در نظر بگیرید که منجر به دسترسی شما به اینترنت می‌شود. قابلیت های اتصال دیگری مثل هات اسپات (Hotspot) هم می‌تواند به شدت روی داغ شدن گوشی موثر باشد. بنابراین سعی کنید همیشه در مواقع غیرضروری قابلیت های اتصالی که به آن ها ندارید را در آیفونتان خاموش نمایید تا نه شارژ باطری بیهوده مصرف شود و نه شاهد داغ شدن بدون دلیل بدنه گوشی اپل خود باشید.

نکته 7: عدم استفاده از گوشی در حین شارژر

این نکته یکی از مهمترین و موثرترین نکاتی است که باید برای جلوگیری از داغ شدن آیفون به آن توجه کنید. زمانی که در حین اتصال گوشی اپل یا هر گوشی دیگری به شارژر همزمان از آن استفاده می‌کنید استرس خیلی زیادی در گوشی و قطعات سخت افزاری آن و به ویژه باتری ایجاد می‌شود. این استرسی می‌تواند منجر به از دست رفتن ظرفیت اصلی باتری و کاهش عمر مفید آن شود و از سمت دیگر منجر به داغ شدن بیش از اندازه بدنه گوشی هم شود. بنابراین به هیچ وجه در حین شارژ از گوشی استفاده نکنید. برخی افراد در حین شارژ شدن موبایل بازی های HD را در آن اجرا می‌کنند که این مسئله واقعا آسیب زننده خواهد بود.

فراموش نکنید هرچقدر گوشی شما در حین شارژر کمتر مورد استفاده قرار گیرد و صفحه آن روشن شود، سرعت شارژ افزایش می‌یابد و در نتیجه استرس وارد بر قطعات گوشی کمتر می‌شوند. به همین جهت است که همیشه بهترین حالت و شرایط برای شارژ کردن باطری گوشی ها مربوط به شارژ در حین خاموش بودن می‌شود. توصیه داریم در صورت امکان شما هم برای به حداقل رساندن استرس روی باتری موبایلتان از این روش برای شارژ باطری گوشی استفاده کنید.

نکته 8: از پاوربانک یا شارژ فندکی استفاده نکنید!

یکی دیگر از دلایلی که می‌تواند منجر شود استرسی روی باتری گوشی اپل افزایش یافته و بدنه آن در بازه های زمانی مختلف داغ تر از حد نرمال گردد مربوط به بکارگیری پاوربانک و شارژر های فندکی می‌شود. استفاده از این نوع شارژر ها نه تنها در طول شارژ کردن باتری می‌تواند منجر به داغ شدن بیش از حد برنامه موبایل شود، بلکه بعد از تکمیل این پروسه هم می‌تواند با توجه به آسیبی که به باطری گوشی زده است، مشکلات مشابه را به وجود آورد. بنابراین به هیچ عنوان از پاوربانک و شارژر فندکی برای شارژ کردن باطری گوشی اپل خود استفاده نکنید. متاسفانه اغلب شارژرهای فندکی و پاوربانک هایی که در بازار عرضه شده‌اند کیفیت لازم را ندارند.

زمانی که از یک پاوربانک یا شارژر فندکی بی‌کیفیت برای شارژ کردن باتری گوشی خود استفاده می‌کنید، انرژی الکتریکی به طور یکنواخت و با شدت جریان و ولتاژ مناسب به باتری گوشی منتقل نخواهد شد و این مسئله می‌تواند در باتری استرسی زیادی ایجاد کند و به آن صدمه بزند. عموما در این شرایط بدنه گوشی در حین شارژ به شدت داغ می‌شود و به دلیل فعل و انفعالات داخلی باتری ممکن است اینم گرمای کاذب تولید شده حتی بعد از قطع کردن اتصال گوشی اپل از شارژ هم ادامه پیدا کند و حتی منجر شود که باطری گوشی شما کاملا کیفیت عملکرد خویش را از دست داده و بدین ترتیب شما ملزم به تعویض آن شوید. البته نمونه های خیلی با کیفیت شارژر های فندکی و پاوربانک ها هم وجود دارند که شاید استفاده از آن ها مشکلی در گوشی ایجاد نکند اما اغلب نمونه های موجود در بازار کشورمان این کیفیت را ارائه نکرده‌اید. پس یکی دیگر از دلایل داغ شدن آیفون شما می‌تواند با بکارگیری پاوربانک و شارژر فندکی مرتبط باشد.

نکته 9: شارژ سریع

یکی دیگر از اصلی ترین دلایلی که می‌تواند منجر به داغ شدن آیفون شود مربوط به بکارگیری تکنولوژی شارژ سریع و شارژرهایی می‌شود که اصطلاحا به آن ها فست شارژر می‌گوییم. اگر به خاطر داشته باشید پیش از این در مقاله “شارژ سریع گوشی چیست؟ | صفر تا صد Quick Charge” به طور جامع در رابطه با این تکنولوژی و نحوه عملکرد آن صحبت کردیم. زمانی که از این تکنولوژی و شارژرهای مبتنی بر آن برای شارژ کردنم باطری آیفون های اپل استفاده شود، در واقع شدت جریان و ولتاژ خروجی شارژر که به آیفون و باتری آن ورود پیدا می‌کند نسبت به حالت عادی افزایش می‌یابند. بدین ترتیب شارژ سریعتر باتری امکانپذیر خواهد شد.

اما طبیعتا این مسئله منجر به افزایش استرس وارد بر باتری و داغ شدن آن نیز می‌شود. طبیعتا زمانی که مقدار بار الکتریکی انتقال یافته از یک مقطع در واحد زمانی افزایش پیدا کند، شدت گرمای تولید شده در آن مقطع نیست بیشتر می‌شود. به همین جهت زمانی که از تکنولوژی شارژ سریع یا همان فست شارژ استفاده می‌کنید شاهد داغ شدن آیفون خواهید بود. پس اگر می‌خواهید از بروز این مسئله جلوگیری نمایید بهتر است تا حد امکان از شارژ سریع استفاده نکنید یا حداقل این تکنولوژی را فقط در بازه های زمانی کوتاه و اضطراری مورد استفاده قرار دهید. شدت گرمایی که در حین استفاده از تکنولوژی شارژ سریع در گوشی ایجاد می‌شود عموما نسبت به حالت عادی چند برابر خواهد بود.

نکته 10: شارژر بیسیم و داغ شدن آیفون

استفاده از تکنولوژی شارژ بیسیم یا وایرلس هم می‌تواند از دیگر عوامل و دلیلی باشد که به داغ شدن بدنه آیفون ها و دیگر گوشی های موبایل می‌انجامد. زمانی که از این تکنولوژی استفاده می‌کنید گوشی روی یک پد القایی قرار داده می‌شود که انرژی الکتریکی را از خود ساطع کرده و گوشی شما هم با یک سیم پیچ یا اصطلاحا کوئل اختصاصی که در آن تعبیه شده این انرژی و بار الکتریکی را دریافت می‌کند. متاسفانه این پروسه‌ به‌ گونه‌ای خواهد بود که همیشه تمام بار الکتریکی تولید شده پد توسط گوشی دریافت نمی‌شود و بخش قابل ملاحظه‌ای از این انرژی تلف می‌گردد. از سمت دیگر این اتلاف انرژی منجر به افزایش بازه زمانی مورد نیاز برای فول شارژ شدن باطری گوشی خواهد شد. دقت داشته باشید که همه آیفون های اپل از قابلیت شارژ بیسیم پشتیبانی نمی‌کنند و فقط برخی مدل های جدید آیفون این قابلیت را دارند.

بنابراین پروسه نسبتا پیچیده‌ای که در این حین باید طی شود منجر به افزایش گرمای تولید شده در گوشی و همچنین افزایش مدت زمان شارژ خواهد شد. پس اگر می‌خواهید از داغ شدن آیفون جلوگیری کنید و عمر مفید باتری آن را هم افزایش دهید، بهتر است تا حد امکان از قابلیت شارژ بیسیم برای شارژ کردن باطری آن استفاده ننمایید. یکی دیگر از مشکلات این تکنولوژی مربوط به داغ کردن تمام قسمت های بدنه گوشی می‌شود چون انرژی الکتریکی که از پد به سمت گوشی ساطع شده به سمت کل بدنه آن روانه خواهد شد و این امر هم منجر به خنک کاری ضعیف‌تر و اتلاف انرژی و کاهش سرعت شارژ می‌گردد.

دلیل داغ شدن آیفون و آموزش جلوگیری از آن

نکته 11: سلامت باتری و عمر مفید آن

در صورتی که باتری گوشی اپل شما سلامت خود را از دست داده باشد و اصطلاحا فاسد شده باشد، ممکن است بدون دلیل در گوشی شاهد داغ شدن بدنه باشید! عموما این مشکل زمانی رخ می‌دهد که عمر مفید باتری بعد از چیزی در حدود 1 الی 2 سال به پایان رسیده و باتری دستگاه دیگر به خوبی انرژی مورد نیاز آن را تامین نمی‌کند. در اینگونه مواقع فعل و انفعالات شیمیایی در باطری رخ می‌دهند که می‌توانند خود به خود گزما تولید کنند و این گرما در بدنه گوشی احساس شود. بنابراین شاید دلیل داغ شدن آیفون شما به همین موضوع مربوط گردد! اگر چند سال است که از آیفون خود استفاده می‌کنید و هنوز باتری آن را تعویض نکرده‌اید توصیه داریم حتما این کار را انجام دهید.

در تعویض باتری آیفون های اپل باید به نکات خیلی مهمی دقت شود  که ما پیش از این در مقاله “نکاتی که باید در تعویض باتری موبایل به آن ها توجه شود!” به طور جامع به شرح این نکات پرداختیم. به هیچ عنوان تعویض باتری گوشی خود را به هر تعمیرکاری واگذار نکنید و حتما مطمئن شوید که وی تجربه کافی در زمینه تعمیرات سخت افزاری موبایل اپل را داشته باشد. همچنین مطمئن شوید که باتری جدیدی که در گوشی شما نصب خواهد شد اصل و اورجینال است. متاسفانه نمونه های تقلبی باطری آیفون های به وفور در بازار وجود دارند و خیلی از تعمیرکاران از این نمونه های تقلبی استفاده می‌کنند که می‌توانند مشکلات زیادی را برای کاربر به همراه داشته باشند و منجر شوند که خیلی زود دوباره مسائلی مثل زود خالی شدن شارژ باتری یا داغ شدن بدنه گوشی و باتری در آن نمایان شوند. برای تعویض مطمئن باتری آیفون خود می‌توانید از سرویس مرکز تعمیرات تخصصی موبایل آداک فیکس استفاده کنید.

نکته 12: فعالیت اپلیکیشن ها در پس زمینه!

خیلی از اپلیکیشن ها و برنامه هایی که روی آیفون شما نصب هستند دائما در پس زمینه گوشی فعالیت دارند و به رد و بدل اطلاعات پرداخته و داده های خود را به روز نگه می‌دارند. این رد و بدل اطلاعات حتی زمانی که صفحه گوشی شما خاموش باشد هم انجام می‌شود! به همین دلیل است که وقتی گوشی آیفون خود را به حال خودش رها کرده‌اید و صفحه آن خاموش است هم در ازای دریافت یک پیام تلگرام یا واتساپ جدید نوتیفیکیشن دریافت می‌کنید! در واقع تلگرام یا واتساپ در پس زمینه موبایل شما فعال بوده‌اند و بدین ترتیب قادر به ارائه نوتیفیکیشن آنی می‌شوند!

حال تصور کنید اپلیکیشن های متعددی در پس زمینه موبایل اپل شما فعال باشند و به رد و بدل اطلاعات بپردازند! در این حالت انرژی باتری توسط آن ها مصرف می‌شود و حتی بخش هایی از منابع سخت افزاری گوشی هم دائما درگیر آنالیز داده های این برنامه ها خواهند بود. اگر هر یک از این اپلیکیشن ها نیازمند اتصال به اینترنت باشند، رد و بدل دیتا هم صورت می‌پذیرد و در مجموع این موارد می‌توانند منجر شوند که بدنه گوشی شما حتی در حالتی که صفحه گوشی روشن نیست هم داغ شود! پس فعالیت اپلیکیشن ها در پس زمینه یکی دیگر از اصلی ترین دلایل داغ شدن آیفون هاست! اما آیا می‌دانید که اپل راهی برای مدیریت دقیق این مورد را ارائه کرده است؟

در سیستم عامل iOS بخش اختصاصی با عنوان Background Apps Refresh در نظر گرفته شده که از طریق آن می‌توانید دقیقا مشخص کنید کدام برنامه ها قابلیت فعالیت در پس زمینه موبایلتان را داشته باشند. طبیعتا فعال بودن برنامه هایی مثل اینستاگرام، تلگرام، واتساپ، اپلیکیشن ایمیل و غیره ضروری و کاربردی است اما واقعا چه دلیلی دارد برنامه دیگری مل Notes یا هر برنامه مشابه آن اجازه فعالیت در پس زمینه موبایل را داشته باشند. برای مدیریت فعالیت برنامه ها در سیستم عامل iOS کافیست به مسیر Settings > General > Background Apps Refresh بروید و از لیست پایین صفحه مشخص کنید کدام برنامه ها امکان فعالیت در پس زمینه گوشی را داشته و کدام موارد این دسترسی را نداشته باشند. شما حتی به غیر فعالسازی اسلایدر کنار گزینه Background Apps Refresh می‌توانید به طور کامل این قابلیت را غیر فعال نمایید. با مدیریت دقیق فعالیت اپلیکیشن ها در پس زمینه می‌توانید تا حد زیادی از داغ شدن آیفون جلوگیری نمایید.

نکته 13: اپلیکیشن های مخرب!

یکی دیگر از دلایل داغ شدن بدنه آیفون های اپل و دیگر گوشی های موبایل می‌تواند مربوط به نصب بودن اپلیکیشن های مخرب بر روی آن ها باشد! اما نصب بودن یک برنامه مخرب چطور باعث داغ شدن بدنه گوشی می‌شود و این دو موضوع چه ارتباطی به هم دارند؟ تصور کنید یک اپلیکیشن خاص و مخرب روی آیفون شما نصب شده که با دسترسی برای فعالیت در پس زمینه به رد و بدل داده های گوشی با سرورهایش می‌پردازد! در این حالت ممکن است حجم زیادی از اطلاعات دائما مابین برنامه و سرورهایش در پس زمینه موبایل شما رد و بدل گردد و همین مسئله منجر به داغ شدن عجیب و غیرمعقولانه بدنه آیفون گردد.

بنابراین همیشه سعی کنید اپلیکیشن هایی که روی گوشی خود نصب می‌نمایید را با دقت مرور کرده و آن دسته از مواردی که خیلی از آن ها استفاده نمی‌کنید یا بنا به هر دلیل به نظرتان مشکوک می‌آیند را از گوشی حذف نمایید. اگر شدت داغ شدن بدنه آیفون شما زیاد است، توصیه داریم به صورت تک تک برنامه های مشکوک گوشی را حذف کرده و بعد از حذف هر برنامه عملکرد دستگاه را زیر ذره‌بین قرار دهید تا در نهایت مشخص شود کدام اپلیکیشن منجر به داغ شدن آیفون می‌شد! پس نصب بودن اپلیکیشن های مخرب هم می‌تواند از دیگر دلایل بروز مشکل داغ شدن بدون دلیل گوشی های موبایل باشد.

نکته 14: مکان قرارگیری گوشی!

یکی دیگر از نکاتی که می‌توانید مستقیما روی داغ شدن آیفون تاثیرگذار باشد و متاسفانه اغلب کاربران توجهی به آن ندارند مربوط به مکان قرارگیری گوشی می‌شود! طبیعتا اگر گوشی شما در شرایط و مکانی قرار داشته باشد که گرما در آن زیاد است یا بنا به هر دلیل خنک کاری بدنه موبایل به طور درستی قابل انجام نباشد، بدنه آن داغ تر از حالت عادی خواهد شد و حتی ممکن است مشکلاتی مثل خالی شدن بدون دلیل شارژ باتری هم در اینگونه مواقع نمایان شود. به عنوان مثال اغلب کاربران گوشی خود را داخل جیب قرار می‌دهند و این مسئله می‌تواند منجر به افزایش گرمای تولید شده در دستگاه شود و خنک کاری آن را مختل سازد. یا بارها دیده شده که کاربران گوشی های خود را روی داشبورد خودرو یا در داخل اتاق آن و روی صندلی می‌گذارند ئ خودرو را در زیر نور مستقیم آفتاب پارک می‌کنند!

در این شرایط فضای داخل خودرو می‌تواند به شدت داغ و گرم شود و این گرما مستقیم به گوشی منتقل خواهد شد و منجر به داغ شدن بدنه آن یا حتی خالی شدن ناگهانی شارژ باتری می‌شود. در برخی مواقع هم ممکن است کاربر گوشی خود را به شارژ زده باشد و در کنار تخت خویش قرار دهد اما به طور ناخواسته بالش وی روی آن قرار گیرد و پروسه خنک کاری را دچار اختلال کند. در اینگونه شرایط بدنه گوشی ممکن است به شدت داغ شود و بروز این مشکل هم کاملا طبیعی خواهد بود. پس همیشه دقت کید که گوشی موبایل خود را در مکان مناسبی قرار دهید.

همچنین زمانی که گوشی خود را به شارژ می‌زنید، تا حد امکان آن را در موقعیت مکانی قرار دهید که وضعیت خنکی داشته باشد. برای مثال قرار دادن گوشی در مقابله باد پنکه یا کولر می‌تواند بسیار موثز بوده و از داغ شدن آیفون جلوگیری کند. همچنین تا حد امکان در حین شارژ باطری گوشی آن را از داخل کیس یا کاور خارج کنید و اجازه دهید که بدنه موبایل به طور کامل با محیط اطراف در ارتباط باشد و انتقال گرما و خنک کاری بدون اختلال صورت پذیرد. توجه به این نکات هم در جلوگیری از داغ شدن بدنه گوشی اپل و هم در افزایش طول عمر مفید باتری موثر خواهد بود.

نکته 15: مشکلات سخت افزاری

در برخی مواقع هم ممکن است دلیل داغ شدن آیفون با مشکلات سخت افزاری ارتباط داشته باشد که کمی پیچیده‌تر هستند. به عنوان مثال ممکن است اختلالی در مدار پاور گوشی ایجاد شده باشد یا یکی از آی سی های روی برد دچار مشکل شوند. جالب است بدانید که حتی باز کردن گوشی اپل و بستن نادرست و بدون توجه به نکات مهم آن هم می‌تواند منجر به بروز مشکلاتی مثل داغ شدن بدون دلیل بدنه آیفون شود. بنابراین اگر احساس می‌کنید بدنه گوشی اپل شما بی‌دلیل و حتی زمانی که از آن استفاده‌ای نمی‌کنید هم داغ می‌شود، احتمالا یک مشکل سخت افزاری در آن وجود دارد و شما باید برای غیب یابی و رفع این مشکل از سرویس یک تعمیرکار خوب و قابل اعتماد استفاده کنید. کارشناسان مرکز تعمیرات تخصصی آداک فیکس می‌توانند در این راستا شما عزیزان را راهنمایی کنند.

دلیل داغ شدن آیفون و آموزش جلوگیری از آن

دلیل داغ شدن آیفون و جلوگیری از آن : نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به معرفی اصلی ترین دلایلی پرداختیم که می‌توانند منجر به داغ شدن بدنه آیفون های اپل و دیگر گوشی های موبایل شوند. با توجه به نکاتی که عنوان کردیم قادر خواهید بود تا حد زیادی از بروز این مشکل جلوگیری کنید، اما اگر فکر می‌کنید مشکل گوشی شما با موارد این چنینی قابل رفع نیست و منشا آن به سخت افزار گوشی بر می‌گردد، باید از سرویس و خدمات یک تعمیرکار خوب برای بررسی، عیب یابی و رفع مشکل دستگاه استفاده کنید. کارشناسان مرکز تعمیرات تخصصی آداک فیکس این آمادگی را دارند که در این راستا به شما عزیزان کمک کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره 77921002 تماس خاصل کنید.

به این مطلب امتیاز دهید
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب مشابه