حل مشکل هنگ کردن گوشی سامسونگ

  • تاریخ انتشار : اردیبهشت ۳۰, ۱۳۹۹
  • تعداد نظرات : 0

یکی از مشکلاتی که خیلی از کاربران گوشی های سامسونگ از وجود آن گلایه می‌کنند مربوط به هنگ کردن های متداول دستگاه در حین استفاده می‌شود که گاها با کاهش چشمگیر سرعت گوشی همراه خواهد بود. در این مقاله می‌خواهیم به معرفی راه حل هایی بپردازیم که می‌توانند مشکل هنگ کردن گوشی سامسونگ را برطرف کنند. با آداک فیکس همراه شوید.

مشکل هنگ کردن گوشی سامسونگ : مقدمه

گوشی های سامسونگ در سه رده اصلی روانه بازار شده‌اند که به ترتیب پایین رده، میان رده و رده بالا (پرچمدار) خطاب می‌شوند. متاسفانه اغلب کاربرانی که از گوشی های برند سامسونگ و به ویژه اسمارتفون های پایین و میان رده این شرکت استفاده می‌کنند، بعد از مدتی کار کردن با موبایل خود متوجه کند شدن سرعت عملکرد آن خواهند شد. این مشکل در برخی مواقع می‌تواند منجر به هنگ کردن های پیاپی دستگاه در حین استفاده شود و حالتی آزاردهنده را برای کاربر به وجود آورد. اما آیا راهی برای حل مشکل هنگ کردن گوشی سامسونگ وجود دارد؟ خوشبختانه پاسخ مثبت است!

با استفاده از برخی تغییرات و ترفند های نرم افزاری که اغلب هم خیلی ساده هستند می‌تواند مشکلاتی از قبیل مشکل کند بودن گوشی سامسونگ و هنگ کردن های پیاپی آن را برطرف ساخت. در ادامه این مطلب می‎خواهیم به طور جامع در رابطه با این موضوع و راه حل های رفع مشکل مذکور صحبت کنیم. در نظر داشته باشید که مشکل هنگ کردن گوشی سامسونگ ممکن است به شیوه های مختلف در گوشی نمایان شود اما اصولا با افت چشمگیر سرعت عملکرد دستگاه یا گیر کردن و فریز شدن های پیاپی آن نمایان می‌شود. با آداک فیکس همراه شوید.

حافظه داخلی اصلی ترین عامل موثر

اصلی ترین عاملی که می‌تواند در یک گوشی موبایل منجر به کاهش سرعت عملکرد دستگاه و بروز تاخیر در عملکرد آن شود مربوط به حجم اطلاعاتی خواهد بود که روی حافظه داخلی و پیش فرض دستگاه ذخیره شده‌اند! هرچقدر حجم این اطلاعات بیشتر باشد و اصطلاحا حافظه گوشی پرتر باشد، احتمالا بوز لگ و تاخیر در عملکرد دستگاه و بروز مشکل هنگ کردن گوشی سامسونگ هم بیشتر می‌شود. بنابراین اگر گوشی شما هنگ می‌کند در قدم اول حافظه داخلی آن را بررسی کرده و هر فایل و اطلاعاتی که فکر می‌کنید بدون دلیل در آن ذخیره شده را حذف نمایید. دقت داشته باشید که ما در مورد حافظه داخلی اصلی خود گوشی صحبت می‌کنیم نه در مورد حافظه جانبی آن! اگر گوشی شما از اتصال حافظه جانبی پشتیبانی می‌کند و مشکل هنگ کردن در آن به وجود آمده، توصیه داریم حافظه جانبی که در دستگاه نصب کرده‌اید را به طور کامل از آن جدا کنید و فقط به حافظه داخلی و اصلی دستگاه بسنده نمایید.

خیلی از کاربران تصور دارند که حافظه جانبی گوشی به حافظه داخلی آن ارتباطی ندارد و اطلاعاتی که در این بخش ذخیره می‌کنند منجر به افزایش فشار روی منابع سخت افزاری گوشی نمی‌شوند، اما در واقع اصلا اینطور نیست و نصب بودن حافظه جانبی و ذخیره اطلاعات روی آن در گوشی های میان و پایین رده یکی از اصلی ترین عوامل بروز مشکلاتی از قبیل هنگ گردن خواهد بود. پس سعی کنید تا حد امکان در گوشی خودتان از حافظه جانبی استفاده نکنید و صرفا به حافظه داخلی و پیش فرض دستگاه بسنده نمایید و تا حد ممکن هم آن را خالی نگه دارید و اطلاعات زیادی روی آن ذخیره نکنید. برای خالی کردن حافظه داخلی گوشی های اندرویدی و حل مشکل هنگ کردن گوشی سامسونگ می‌توان از روش های متعددی استفاده کرد که برخی از اصلی ترین آن ها شامل موارد زیر می‌شوند:

  • حذف اپلیکیشن ها و بازی ها: یکی از موثرترین روش های یکه می‌توانید از آن برای خالی کردن حافظه گوشی خود استفاده کنید مربوط به حذف اپلیکیشن و بازی های غیرضروری و اضافه می‌شود. توصیه ما این است که هر چند وقت یک بار (مثلا هر 15 روز یک مرتبه) لیست اپلیکیشن های نصب شده روی گوشی خود را بررسی کنید و آن دسته از برنامه و بازی های یکه مورد استفاده قرار نمی‌گیرند و وجود آن ها ضروری نیست را از روی حافظه دستگاه حذف نمایید. انجام این کار به شدت روی خالی کردن حافظه گوشی و افزایش سرعت دستگاه و جلوگیری از هنگ کردن آن تاثیرگذار خواهد بود.

حل مشکل هنگ کردن گوشی سامسونگ

  • انتقال عکس های گالری: دوربین گوشی های موبایل این روزها به طرز قابل ملاحظه‌ای نسبت به گذشته با کیفیت تر شده و همین امر سبب می‌شود که حجم عکس های ضبط شده با آن نیز افزایش پیدا کند. در نتیجه اگر عکس های ضبط شده با دوربین گوشی که در گالری آن ذخیره می‌شوند را به مرور و در بازه های زمانی مختلف حذف کنید یا به کامپیوتر، لپ تاپ، فلش مموری، هارد اکسترنال یا هر جای دیگری منتقل نمایید، بخش قابل ملاحظه‌ای از حافظه داخلی موبایلتان آزاد می‌شود. این روش به شدت برای مقابله با مشکل هنگ کردن گوشی سامسونگ موثر خواهد بود.
  • حذف اطلاعات کش (Cache): برخی از فایل ها به عنوان اطلاعات کش در حافظه گوشی ذخیره می‌شوند و در صورتی که برای مدت زمان طولانی آن ها را از گوشی حذف نکنید، می‌توانند بخش قابل ملاحظه‌ای از حافظه دستگاه را اشغال کنند. بنابراین با حذف حافظه کش هم می‌توانید حافظه داخلی موبایلتان را آزاد نمایید. برای انجام این کار به منوی تنظیمات (Settings) گوشی بروید و به قسمت Storage مراجعه کرده و سپس در قسمت Cache Data اطلاعات کش را حذف نمایید.

روش های دیگری هم برای افزایش فضای ذخیره سازی اطلاعات در گوشی های موبایل وجود دارند که شاید بتوانید از آن ها هم کمک بگیرید اما هیچ کدام از آن ها به اندازه سه روشی که ما معرفی کردیم بازده و نتیجه مطلوب نخواهند داشت. به بیان دیگر انجام سه اقدام فوق اصلی ترین راه حل ها برای خالی کردن حافظه و در نتیجه رفع مشکل هنگ کردن گوشی سامسونگ هستند. اما در کنار این موضوع و بهینه سازی حافظه گوشی چند راه حل دیگر هم وجود دارند که می‌توانند روی سرعت موبایلتان تاثیرگذار بوده و هنگ کردن های دائمی آن را رفع کنند. در ادامه بیشتر در رابطه با این موارد صحبت خواهیم کرد.

آپدیت سیستم عامل و اپلیکیشن ها

در خیلی از مواقع دیده شده که آپدیت کردن سیستم عامل گوشی و همچنین اپلیکیشن هایی که روی آن نصب هستند هم می‌تواند به افزایش سرعت عملکرد دستگاه و از بین بردن لگ و تاخیرهای آن کمک کند. این احتمال وجود دارد که دلیل هنگ کردن گوشی شما با وجود یک باگ نرم افزاری در اپلیکیشن خاص یا بستر نرم افزاری گوشی شما مرتبط شود که طبیعتا با آپدیت آن دو، مشکل مذکور هم رفع خواهد شد. پس همیشه سعی کنید سریعا آپدیت های رسمی که به طور OTA برای سیستم عامل گوشی منتشر می‌شوند را روی آن نصب نمایید. برای انجام این کار در گوشی های سامسونگ کافیست به مسیر Settings > About Phone > Software Update بروید و در صورتی که به روز رسانی برای موبایل شما منتشر شده آن را دانلود و نصب کنید.

حل مشکل هنگ کردن گوشی سامسونگ

دقت داشته باشید که حتما قبل از اقدام مبنی بر شروع به روز رسانی سیستم عامل گوشی مطمئن شوید که دستگاه حداقل 60 درصد شارژ باتری دارد و از سمت دیگر به یک شبکه اینترنت پایدار و با سرعت مناسب متصل است. در طول آپدیت شدن سیستم عامل گوشی هم به هیچ وجه آن را خاموش نکنید چون انجام این کار منجر به بریک شدن موبایلتان می‌شود. بنابراین بدین ترتیب سیستم عامل اصلی گوشی خود را به روز نگه دارید. برای آپدیت کردن اپلیکیشن های ضروری که روی دستگاه نصب هستند هم می‌توانید از گوگل پلی استور (Google Play Store) کمک بگیرید. بدین منظور کافیست وارد گوگل پلی شوید و به منوی اصلی آن مراجعه کرده و گزینه My Apps & Games را انتخاب کنید. حالا گزینه Update را از کنار هر برنامه‌ای که به روز رسانی برای آن منتشر شده و در دسترس است انتخاب نمایید.

بعد از اینکه همه اپلیکیشن های نصب شده روی گوشی آپدیت شدند یک مرتبه موبایل خود را ریستارت کنید و اجازه دهید که مجددا بوت شود. مشاهده خواهید کرد که مشکل هنگ کردن گوشی سامسونگ تا حد زیادی برطرف می‌شود و سرعت عملکرد دستگاه هم بهبود پیدا می‌کند. علاوه بر این زمانی که شما سیستم عامل گوشی سامسونگ خودتان را آپدیت می‌کنید خیلی از نقاط ضعف امنیتی که در آن وجود داشته‌اند را هم از بین خواهید برد و بدین ترتیب امنیت گوشی خود را هم افزایش می‌دهید. بنابراین همیشه سعی کنید سیستم عامل موبایل خود و همچنین اپلیکیشن های ضروری که روی آن نصب هستند را آپدیت نمایید و به هیچ عنوان اپلیکیشن های غیرضروری را روی گوشی که با مشکل کند شدن و هنگ کردن مواجه است، نصب شده باقی نگذارید.

بهینه سازی هوم اسکرین و انیمیشن ها

نکته بعدی که باید به آن توجه داشته باشید مربوط به بهینه سازی هوم اسکرین گوشی و همچنین انیمیشن های آن می‌شود. این دو موضوع هم می‌توانند به طرز قابل ملاحظه‌ای روی سرعت عملکرد موبایل و هنگ کردن های آن تاثیرگذار باشند، اما چطور و چگونه؟ در قدم اول توصیه داریم به هیچ وجه از لانچرهای اندرویدی استفاده نکنید و به همان رابط کاربری پیش فرض و اختصاصی خود موبایل سامسونگ بسنده نمایید. نصب لانچرهای اندرویدی و ایجاد جلوه های بصری روی اسکرین های گوشی می‌تواند منابع ست افزاری دستگاه را تحت فشار قرار دهد. از سمت دیگر اگر باگ و مشکلی در لانچر وجود داشته باشد می‌تواند مستقیما منجر به هنگ کردن موبایل و کاهش سرعت عملکرد آن شود.

بنابراین برای جلوگیری از بروز اینگونه مشکلات توصیه داریم تا حد امکان در گوشی های میان رده و پایین رده سامسونگ از لانچر های اندرویدی استفاده نکنید. موضوع بعدی مربوط به ویجت ها می‌شود. ویجت ها شاید منجر به دسترسی سریع تر شما به اطلاعات برخی از اپلیکیشن ها و همچنین زیباتر به نظر رسیدن ظاهر گوشی شوند اما روی سرعت عمل آن تاثیرگذار هستند. بنابراین باید تا حد امکان تعداد ویجت های روی اسکرین موبایل را کاهش دهید. برخی تنظیمات دیگر هم وجود دارند که می‌‌توانند روی کاهش بار وارد بر منابع سخت افزاری دستگاه و رفع مشکل هنگ کردن گوشی سامسونگ موثر باشند. به عنوان مثال عدم استفاده از قابلیت “Always On Display” یکی از این موارد است.

در سیستم عامل اندروید گزینه های اختصاصی برای کاهش شدت انیمیشن ها هم ارائه شده‌اند که می‌توانند در گوشی های میان رده و پایین رده به افزایش سرعت عملکرد دستگاه کمک قابل ملاحظه‌ای داشته باشند. برای دسترسی به گزینه های مذکور باید وارد بخش Settings > Developer Options شوید. اگر گزینه مذکور را در منوی تنظیمات موبایل خودتان پیدا نکردید به بخش About Phone بروید و روی گزینه Build Number چند مرتبه پشت سر هم ضربه لمسی بزنید تا یک پیغام روی صفحه موبایل نمایان شود. سپس دوباره به منوی تنظیمات گوشی برگردید و به سمت پایین صفحه اسکرول نمایید. مشاهده خواهید کرد که گزینه Developer Options در این قسمت نمایان می‌شود و قادر به انتخاب آن  می‌شوید.

بنابراین وارد این قسمت شده و سپس به دنبال گزینه هایی باشید که با عناوینی مثل Transition Animation Scale، Window Animation Scale و Animator Duration Scale ارائه شده‌اند. سپس می‌توانید با انتخاب گزینه Off این جلوه های بصری را غیر فعال کنید. با انجام این کار انیمیشن های رابط کاربری گوشی غیر فعال می‌شوند و در خیلی از مواقع مشکل هنگ کردن گوشی سامسونگ بدین ترتیب رفع می‌شود یا حداقل شدت آن به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا می‌کند. دقت داشته باشید که با استفاده از منوی نام برده شده شما می‌توانید سرعت انیمیشن های موبایلتان را هم تغییر دهید. پس بهینه سازی این مورد و همچنین عدم استفاده از لانچر و ویجت ها هم می‌تواند روی بهبود ثبات و سرعت عملکرد موبایل سامسونگ تاثیرگذار باشد.

وایپ پارتیشن کش و حل مشکل هنگ کردن گوشی سامسونگ

یکی دیگر از روش هایی که بنا به گزارش خیلی از کاربران می‌تواند منجر به رفع مشکل هنگ کردن گوشی سامسونگ شود مربوط به وایپ پارتیشن کش (Wipe Cache Partition) موبایل خواهد بود. در این روش پارتیشن کش گوشی به طور کامل حذف می‌گردد و در صورتی که فایل مخرب یا ناسازگاری در آن ذخیره شده باشد و منجر به بوز اختلال در عملکرد موبایل شود حذف خواهد شد. برای انجام این کار شما باید گوشی خود را به حالت ریکاوری مد (Recovery Mode) منتقل کنید و از طریق گزینه های این قسمت پارتیشن کش گوشی را به طور کامل حذف نمایید. اما چطور می‌توان گوشی سامسونگ را به حالت ریکاوری منتقل کرد؟ بدین منظور با توجه به مدل گوشی خود یکی از روش های زیر را بکار ببرید:

  • اگر گوشی دکمه هوم دارد: اگر گوشی سامسونگ شما از دکمه هوم (Home) بهره‌مند است برای ورود به حالت ریکاوری ابتدا آن را خاموش کنید و 30 ثانیه منتظر بمانید. سپس دکمه های هوم، افزایش صدا و پاور را به طور همزمان فشرده و نگه دارید تا منوی ریکاوری نمایان شود.
  • اگر گوشی دکمه هوم ندار: در صورتی که گوشی سامسونگ شما دکمه هوم ندارد باید برای فعالسازی حالت ریکاوری ابتدا گوشی را خاموش کرده و 30 ثانیه منتظر بمانید. سپس دکمه بیکسبی (Bixby)، افزایش صدا و پاور را به طور همزمان فشرده و نگه دارید تا وارد منوی ریکاوری شوید.

حل مشکل هنگ کردن گوشی سامسونگ

دقت داشته باشید که ممکن است نحوه دقیق ورود به حالت ریکاوری در گوشی های سامسونگ با توجه به مدل خاص آن ها کمی متفاوت باشد. برای آشنایی با نحوه فعالسازی این حالت در گوشی خودتان می‌توانید جستجوی ساده‌ای در اینترنت داشته باشید. پس از ورود به حالت ریکاوری با استفاده از دکمه های کاهش و افزایش صدا، بر روی گزینه Wipe Cache Partition بروید و با فشردن دکمه پاور آن را انتخاب و حذف حافظه کش دستگاه را تایید نمایید. بدین ترتیب پارتیشن کش حذف می‌شود. گوشی را ریستارت کنید و از آن استفاده نمایید. به احتمال خیلی زیاد مشکل هنگ کردن گوشی سامسونگ با انجام این کار ساده برطرف می‌شود.

فکتوری ریست و فلش کردن گوشی

دو راه حل بعدی که می‌توانید از آن ها استفاده کنید مربوط به فکتوری ریست (Factory Reset) و فلش کردن گوشی می‌شوند. دقت داشته باشید که با انجام این کار تمام اطلاعات موبایل شما از روی آن حذف خواهند شد و گوشی با تنظیمات اولیه کارخانه راه اندازی می‌شود. فکتوری ریست کردن گوشی های سامسونگ بسیار ساده است و در اغلب مواقع منجر می‌شود که سرعت گوشی به طرز قابل ملاحظه‌ای افزایش یابد. برای انجام این کار کافیست به منوی Settings بروید و گزینه System را انتخاب کنید. سپس گزینه Reset Options و به دنبال آن گزینه Erase all fata (Factory Reset) را انتخاب نمایید و گزینه Reset Phone را لمس کنید. برای دستیابی سریع تر به گزینه مذکور می‌توانید از قابلیت جستجوی منوی تنظیمات گوشی خود هم کمک بگیرید و در همان مرحله اول و منوی تنظیمات عبارت Reset را در فیلد جستجو تایپ کرده و گزینه مربوط به فکتوری ریست گوشی را انتخاب کنید.

بعد از اینکه گوشی فکتوری ریست شد باید مراحل راه اندازی اولیه آن را طی نمایید. اگر با قفل FRP گوگل مواجه شدید کافیست مشخصات اکانت گوگلی که قبل از فکتوری ریست گوشی در آن فعال بوده را وارد کنید. بعد از فکتوری ریست مشکل هنگ کردن گوشی سامسونگ به احتمال خیلی زیاد کاملا رفع می‌شود. اگر اینطور نشد توصیه داریم که فلش گوشی را در دستور کار قرار دهید. فلش کردن گوشی های سامسونگ با استفاده از نرم افزار اودین (Odin) قابل انجام است. در پروسه فلش کردن برخلاف فکتوری ریست، فایل های سیستمی گوشی هم بازنویسی می‌شوند. در نتیجه اگر باگی در این فایل ها وجود داشته باشد هم برطرف خواهد شد. فلش کردن گوشی در مقایسه با فکتوری ریست کمی پیچیده‌تر خواهد بود. برای آشنایی با مراحل دقیقی که باید بدین منظور طی شوند به مطالعه مقاله “راهنمای فلش گوشی سامسونگ با برنامه Odin بپردازید.

حل مشکل هنگ کردن گوشی سامسونگ

بدون شک بعد از فلش کردن گوشی مشکلاتی از قبیل کند بودن عملکرد آن یا باگ و هنگ کردن های آن رفع می‌شود. این راه حل یکی از موثرترین روش هاییست که در گوشی های میان رده و پایین رده قادر به استفاده از آن خواهید بود. مجددا تاکید می‌کنیم که با انجام این دو اقدام (فکتوری ریست و فلش گوشی) تمام اطلاعات فعلی کاربر از روی دستگاه حذف می‌شوند و گوشی درست مثل روز اولش و با تنظیمات پیش فرض کارخانه راه اندازی خواهد شد. پس شاید بهتر باشد قبل از اقدام برای انجام این دو کار از اطلاعات گوشی خود یک فایل بکاپ تهیه کنید.

روت و نصب کاستوم رام

آخرین راه حلی که پیشنهاد می‌کنیم و می‌توانید از آن برای مقابله با مشکل هنگ کردن گوشی سامسونگ استفاده کنید مربوط به روت کردن گوشی و نصب یک کاستوم رام مناسب، سبک و بهینه می‌شود. کاستوم رام در واقع هسته نرم افزاری است که در مقایسه با رام اصلی و استاک گوشی تفاوت هایی دارد و عملا می‌تواند یک تجربه کاربری کاملا متفاوت را برایتان به ارمغان آورد. برای نصب کاستوم رام حتما باید گوشی شما روت شده باشد. همچنین فراموش نکنید که انتخاب یک کاستوم رام مناسب و بهینه برای دستیابی به بهترین بازده و حل مشکل هنگ کردن گوشی سامسونگ از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به بیان دیگر نتیجه‌ای که از انجام این کار خواهید گرفت مستقیما با بهینه بودن رام انتخابی شما ارتباط دارد.

ضمنا وقتی گوشی اندرویدی خود را روت کنید می‌توانید اپلیکیشن های پیش فرض نصب شده روی آن را هم حذف کنید و بدین ترتیب قسمت قابل ملاحظه‌ای از حافظه موبایلتان آزاد می‌شود. اما چطور می‌توان یک رام کاستوم را روی گوشی سامسونگ فلش کرد؟ انجام این کار ساده نیست و نیاز به دقت و تجربه دارد. برای آشنایی مرحله به مرحله و دقیق با نحوه انجام این کار توصیه داریم حتما یک مرتبه مقاله “راهنمای قدم به قدم نصب کاستوم رام در اندروید” را مطالعه کنید و از راهنمای قدم به قدم ارائه شده در آن کمک بگیرید.   اگر احساس می‌کنید شخصا از پس انجام این کار بر نمی‌آیید، می‌توانید از کارشناسان آداک فیکس و سرویس تعمیرات نرم افزاری موبایل این مرکز استفاده به عمل آورید.

جمع‌بندی

همانگونه که مشاهده کردید در این مقاله به معرفی بهترین راه هایی پرداختیم که با استفاده از آن ها می‌توان مشکل هنگ کردن گوشی سامسونگ را حل کرد. عموما هنگ گردن گوشی و کاهش چشمگیر سرعت عملکرد آن بیشتر در گوشی های میان رده و پایین رده سامسونگ نمایان می‌شوند و خوشبختانه با توجه و استفاده از راه حل هایی که نام بردیم قابل رفع هستند. در صورتی که شخصا قادر به رفع مشکل کند بودن گوشی و هنگ گردن آن نبودید، می‌توانید از کارشناسان آداک فیکس راهنمایی بخواهید. برای مشاوره رایگان کافیست با شماره 77921002 تماس حاصل کنید.

به این مطلب امتیاز دهید
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب مشابه