افزایش شارژدهی باتری گوشی با بهترین ترفند ها

  • تاریخ انتشار : اردیبهشت ۳, ۱۳۹۹
  • تعداد نظرات : 0

ترفند های جالبی وجود دارند که با استفاده از آن ها می‌توانید قدرت شارژدهی باتری موبایل خود یا بهتر بگوییم مدت زمان نگهداری شارژ توسط آن را افزایش دهید. اغلب کاربران با برخی از ترفند های مهم مربوط به این حوزه آشنا نیستند. در این مقاله می‌خواهیم به معرفی بهترین ترفندها برای افزایش شارژدهی باتری گوشی های اندرویدی و آیفون های اپل بپردازیم. با آدافیکس همراه شوید.

افزایش شارژدهی باتری گوشی : مقدمه

قبل از اینکه به معرفی ترفند های موثر برای بهبود قدرت شارژدهی باتری گوشی های موبایل صحبت کنیم بهتر است کمی در مورد ماهیت باتری های لیتیوم یونی و پلیمری و ضعف آن ها در تامین انرژی گجت هایی مثل موبایل، لپ تاپ، تبلت و غیره صحبت داشته باشیم. همانطور که در مقاله “11 ترفند برای مراقبت از باتری گوشی موبایل” اشاره کرده بودیم، باتری های لیتیوم یونی و پلیمری به مرور زمان ظرفیت اصلی خودشان را از سدت می‌دهند و عمر مفید مشخصی دارند. بنابراین طبیعی است که به مرور شما احساس کنید قدرت شارژدهی باطری گوشی ماهش یافته و ضعیف تر از قبل شده است، چون ظرفیت اصلی آن با گذر زمان کم و کمتر می‌شود.

اما ترفند های خاصی وجود دارند که با استفاده از آن ها قادر به افزایش شارژدهی باتری گوشی موبایل خواهید بود. این ترفند ها هم در اسمارتفون های اندرویدی و هم در آیفون های اپل قابل استفاده هستند و شاید فقط نحوه پیاده سازی برخی از آن ها در اندروید و iOS کمی متفاوت باشد. دقت داشته باشید روش هایی که در این مطلب به معرفی آن ها می‌پردازیم صرفا مدت زمان باقی ماندن شارژ باطری و دوام آن را افزایش می‌دهند و مستقیما ارتباطی به طول عمر مفید باتری نخواهند داشت. با آدافیکس همراه شوید.

1. شناسایی و حذف اپلیکیشن های پرمصرف

یکی از بهترین و موثرترین روش هایی که می‌توانید از آن برای کم کردن میزان مصرف شارژ باطری موبایل خودتان استفاده کنید و به نوعی قدرت شارژدهی باتری موبایل را از طریق آن افزایش دهید مربوط به شناسایی و حذف اپلیکیشن های پرمصرف می‌شود. متاسفانه همه برنامه هایی که روی گوشی نصب هستند به یک مقدار شارژ باتری مصرف نمی‌کنند و برخی از آن ها نسبت به موارد دیگر مصرف بالاتری دارند. همچنین ممکن است تمام این برنامه ها از نظر بهینه بودن وضعیت مطلوبی نداشته باشند و برخی از آن ها بخش قابل ملاحظه‌ای از شارژ باتری موبایلتان را مصرف کنند. بنابراین شناسایی این برنامه ها و حذف آن ها از حافظه گوشی یکی از موثرترین روش هایی است که می‌توانید از آن برای افزایش شارژدهی باتری گوشی استفاده کنید. اما چطور می‌توانیم میزان مصرف شارژ هر برنامه نصب شده در گوشی را به طور دقیق مشاهده کنیم و بدین ترتیب قادر به تفکیک اپلیکیشن های پرمصرف از موارد بهینه باشیم؟

برای انجام این کار در آیفون های اپل به مسیر Settings > Battery مراجعه کنید و گزینه Last 7 Days را انتخاب کنید تا میزان مصرف شارژ برنامه های گوشی در هفت روز گذشته به صورت یک لیست نمایان شود. در این لیست میزان مصرف شارژ هر برنامه قابل بررسی خواهد بود و بدین ترتیب شما می‌توانید اپلیکیشن های پرمصرف را شناسایی و در صورت نیاز حذف کنید. در گوشی های اندرویدی هم امکان بررسی میزان مصرف شارژ برنامه ها ارائه شده اما ممکن است با توجه به رابط کاربری که شرکت سازنده موبایل شما روی دستگاه پیاده سازی کرده، مسیر دستیابی به این آپشن متفاوت باشد.

افزایش شارژدهی باتری گوشی با بهترین ترفند ها

در اغلب گوشی های اندرویدی یک بخش اختصاصی تحت عنوان Battery در منوی تنظیمات یا همان Settings ارائه شده که با مراجعه به آن دقیقا مثل آیفون های اپل می‌توانید میزان مصرف شارژ باطری هر برنامه را در یک بازه زمانی خاص مشاهده نماید. بدین ترتیب قادر به شناسایی اپلیکیشن های پرمصرف گوشی و حذف آن ها می‌شوید. حذف کردن برنامه هایی که در اسمارتفون مصرف شارژ و انرژی بالایی دارند و عملکرد بهینه‌ای را ارائه نمی‌کنند یکی از بهترین ترفندها برای افزایش شارژدهی باتری گوشی موبایل است.

2. فعالسازی قابلیت Power Saving

هم در آیفون های اپل و هم در گوشی های اندرویدی یک حالت اختصاصی تحت عنوان “ذخیره سازی انرژی” یا اصطلاحا “Power Saving Mode” ارائه شده که کاربر با فعالسازی آن می‌تواند میزان مصرف شارژ باطری گوشی خودش را به حداقل برساند. این حالت برای مواقعی طراحی شده که شارژ باطری موبایل خیلی کم می‌شود و کاربر نمی‌خواهد گوشی وی خاموش شود. با فعالسازی حالت نام برده شده خیلی از قابلیت های مهم دستگاه به طور خودکار غیر فعال می‌شوند تا مصرف شارژ باتری به حداقل برسد. بنابراین استفاده از این مد یا حالت می‌تواند یکی دیگر از ترفند های موثر برای بهبود قدرت شارژدهی باتری اسمارتفون ها باشد. برای فعال کردن حالت مذکور در گوشی های اندرویدی می‌توانید از منوی تنظیمات سریع (Quick Settings) کمک بگیرید. عموما آپشن فعالسازی این حالت به طور پیش فرض در منوی مذکور ارائه شده است.

برای فعالسازی این حالت در آیفون های اپل هم می‌توانید از منوی کنترل سنتر (Control Center) استفاده کنید. اگر گزینه نام برده شده را در منوی تنظیمات سریع اندروید و کنترل سنتر آیفون پیدا نکردید می‌توانید از منوی Settings به جستجوی عبارت Power پرداخته و آپشن فعالسازی آن را پیدا کنید. مسیر این گزینه در سیستم عامل iOS اپل به صورت Settings > Battery > Low Power Mode تعریف شده و در گوشی های اندرویدی هم شامل مسیر مشابه Settings > Battery > Power Saving Mode می‌شود. فعالسازی این حالت به شدت روی افزایش شارژدهی باتری گوشی تاثیرگذار خواهد بود.

3. محدود کردن فعالیت برنامه ها در پس زمینه

اغلب اپلیکیشن هایی که روی گوشی موبایل شما نصب شده‌اند این قابلیت را دارند که حتی در صورت باز نبودن، اقدامات خاصی را در پس زمینه گوشی انجام دهند. به عنوان مثال وقتی اپلیکیشن واتساپ یا تلگرام در گوشی شما نصب است و به محض دریافت یک پیغام جدید نوتیفکیشنی از سمت آن دریافت می‌کنید، یعنی برنامه دائما در پس زمینه گوشی فعال است و به بروزرسانی اطلاعات خود می‌پردازد! اگر اینطور نبود تا قبل از اجرای برنامه نباید هیچ نوتیفیکیشنی برای شما نمایش داده می‌شد. فعال بودن برخی از اپلیکیشن ها مثل تلگرام، واتساپ و غیره در پس زمینه گوشی مفید و تقریبا الزامی است اما برخی دیگر از اپلیکیشن ها ممکن است بدون هیچ منفعتی در پس زمینه فعال بمانند.

فعال بودن هر اپلیکیشن در پس زمینه گوشی منجر به مصرف شارژ بیشتر می‌شود، بنابراین محدود کردن فعالیت برنامه های غیرضروری در پس زمینه موبایل می‌تواند یکی دیگر از بهترین روش و ترفند ها برای افزایش شارژدهی باتری گوشی باشد. اما چطور می‌توانید عملکرد برنامه ها در پس زمینه موبایل خودمان را بررسی و مدیریت کنیم؟ بدین منظور در گوشی های اندرویدی خیلی آپشن جامع و مستقلی ارائه نشده است. برخی از شرکت های سازنده موبایل در رابط کاربری خود گزینه هایی بدین منظور ارائه کرده‌اند و برخی دیگر از کاربران با روت کردن گوشی از ابزارهای خاصی استفاده می‌کنند که امکان مدیریت فعالیت اپلیکیشن ها در پس زمینه را فراهم می‌آورد. استفاده از برنامه هایی مثل Greenify هم می‌تواند نتیجه خوبی داشته باشد. همچنین شما با مراجعه به مسیر Settings > Developer Options > Running Services هم می‌توانید سرویس های فعال در پس زمینه موبایل اندرویدی خودتان را بررسی و در صورت نیاز آن ها را غیر فعال کنید که البته استفاده از این منو نیاز به دقت بالایی دارد و غیر فعالسازی برخی از سرویس ها در آن می‌تواند مشکلاتی را در عملکرد گوشی به وجود آورد.

افزایش شارژدهی باتری گوشی با بهترین ترفند ها

اما در آیفون های اپل یک بخش اختصاصی برای مدیریت فعالیت اپلیکیشن در پس زمینه ارائه شده و این بخش واقعا آپشن های کاربردی را ارائه می‌کند. برای دستیابی به این منو کافیست به مسیر Settings > General > Background App Refresh بروید. در این شرایط با لیستی از اپلیکیشن های نصب شده روی گوشی مواجه می‌شوید. اگر اسلایدر کنار گزینه Background App Refresh که در بالای صفحه ارائه شده را غیر فعال کنید، به طور کامل عملکرد همه برنامه در پس زمینه گوشی غیر فعال می‌شود. این مسئله می‌تواند اختلال هایی در استفاده از موبایل و دریافت به موقع نوتیفیکیشن ها ایجاد کند اما به شدت روی افزایش شارژدهی باتری گوشی موثر خواهد بود.

اما برای بهینه سازی بهتر عملکرد برنامه ها در پس زمینه آیفونتان توصیه داریم قابلیت Background App Refresh را فعال باقی بگذارید و از لیست زیر صفحه تک تک برنامه های موجود را بررسی و در صورت نیاز فعالیت آن ها در پس زمینه را متوقف کنید. به عنوان مثال بهتر است این قابلت برای اپلیکیشن های پیام رسان و آن برنامه هایی که دریافت نوتیفیکیشن به موقع از آن ها مهم است فعال باشد اما واقعا لزومی ندارد که برنامه‌هایی مثل دراپ باکس (Dropbox)، بیتس موزیک (Beats Music) و سایر اپلیکیشن های این چنینی در پس زمینه موبایل شما فعال بمانند. بنابراین اسلایدر کنار این اپلیکیشن های غیر ضروری را به حالت غیر فعال منتقل کنید تا بهبود قدرت شارژدهی باطری موبایلتان باشید.

4. غیرفعالسازی قابلیت هایی مثل Always On Display، Raise to Wake

صفحه نمایش گوشی های موبایل بدون تردید اصلی ترین قطعه سخت افزاری مصرف کننده شارژ در این محصولات است. زمانی که صفحه نمایش گوشی روشن باشد، بخش قابل ملاحظه‌ای از شارژ باتری گوشی توسط آن مصرف می‌شود، فعال بودن قابلیت هایی مثل Always On Display یا Raise to Wake می‌تواند به طرز قابل ملاحظه‌ای روی مصرف شارژ بطری گوشی تاثیرگذار باشد، حتی اگر شرکت های سازنده موبایل شما مدعی هستند که فعال بودن این ویژگی ها تاثیر آن چنانی روی مصرف شارژ باتری ندارد هم این مسئله را باور نکنید. بنابراین توصیه ما این است که برای بهبود قدرت شارژدهی باطری موبایل خودتان حتما قابلیت هایی همچون قابلیت Always On Display یا Raise to Wake را غیر فعال کنید. برای غیر فعالسازی قابلیت اول نام برده شده در اندروید کافیست به مسیر Settings > Display بروید و آپشن مربوط به قابلیت Always On Display را غیره فعال نمایید. دقت داشته باشید که همه گوشی های اندرویدی از این قابلیت پشتیبانی نمی‌کنند.

افزایش شارژدهی باتری گوشی با بهترین ترفند ها

اما برای غیر فعال کردن قابلیت Raise to Wake که سبب می‌شود صفحه گوشی با بلند کردن آن از روی میز، بیرون کشیدن از جیب و اقدامات این چنینی به صورت خودکار روشن شود باید به مسیر Settings > Display & Brightness بروید و گزینه Raise to Wake را غیرفعال نمایید. بدین ترتیب از روشن شدن خودکار و بی‌مورد صفحه گوشی آیفون شما جلوگیری می‌شود و این امر می‌تواند به افزایش شارژدهی باتری گوشی کمک کند. دقت داشته باشید دو قابلیت Raise to Wake و Always On Display فقط به عنوان یک مثال در این قسمت نام برده شدند. شما برای دستیابی به بهترین نتیجه باید تمام قابلیت هایی که به هر نحو منجر به روشن شدن بی‌مورد صفحه نمایش گوشی می‌شوند را غیر فعال کنید.

5. کاهش شدت نور صفحه نمایش و غیرفعالسازی حالت تنظیم خودکار آن

شدت نور صفحه نمایش گوشی های موبایل با اصطلاح برایتنس (Brightness) شناسایی می‌شود. هرچقدر نور صفحه نمایش گوشی بیشتر باشد، مصرف شارژ باتری هم بیشتر خواهد شد. بنابراین تنظیم شدت نور صفحه بر روی مقدار کم می‌تواند به ذخیره سازی انرژی باطری کمک کند و منجر گردد که شارژ باطری دیرتر خالی شود. ضمنا همیشه سعی کنید قابلیت تنظیم خودکار نور صفحه با نور محیط که اصطلاحا به آن Auto Brightness گفته می‌شود را هم غیر فعال کنید چون زمانی که این قابلیت فعال است، سنسور نور محیط گوشی دائما در حال فعالیت و انتقال دیتا به پردازنده خواهد بود و طبیعتا پردازنده هم دائما اطلاعات خاصی را برای اعمال تغییرات نور صفحه ارسال می‌کند و این پروسه می‌تواند روی مصرف بیشتر شارژ باتری تاثیرگذار باشد.

برای کاهش شدت نور صفحه نمایش گوشی های اندرویدی می‌توانید منوی تنظیمات سریع را از بالای صفحه پایین بکشید و از طریق اسلایدری که در این قسمت ارائه شده، نور صفحه را کم کنید. در آیفون های اپل هم انجام این کار از طریق اسلایدری که در منوی کنترل سنتر ارائه شده قابل انجام است. به منظور غیر فعالسازی قابلیت تنظیم خودکار نور صفحه در گوشی های اندرویدی به مسیر Settings > Display > Brightness بروید و گزینه Auto Brightness را غیر فعال کنید. برای انجام این کار در گوشی های آیفون هم به مسیر Settings > Display & Brightness مراجعه کرده و گزینه Auto Brightness را غیر فعال کنید.

6. کاهش تاخیر خاموش شدن نمایشگر

همه گوشی های موبایل یک آپشن برای تنظیم میزان تاخیر خاموش شدن خودکار نمایشگر در مواقعی که از گوشی استفاده نمی‌شود را ارائه می‌کنند. این آپشن یا گزینه ممکن است نام هایی مثل Screen Time out، Sleep Time out و غیره مشخص شود. بازه زمانی که برای این گزینه انتخاب می‌کنید در واقع همان مدت زمانی است که باید از لحظه بلااستفاده شدن گوشی تا خاموش شدن خودکار نمایشگر آن طی شود. طبیعتا هرچقدر این بازه زمانی کوتاه‌تر باشد، صفحه گوشی زودتر خاموش می‌شود و بدین ترتیب مصرف شارژ باتری کاهش می‌یابد. برای دستیابی به این گزینه و آپشن مربوط به آن در گوشی های اندرویدی کافیست به منوی Settings > Display بروید و به دنبال گزینه‌ای مثل Sleep Time out باشید. در آیفون های اپل هم این گزینه در مسیر Settings > Display & Brightness ارائه می‌شود.

توصیه ما این است که کمترین مقدار که عموما معادل 30 ثانیه است را برای این گزینه انتخاب کنید تا هر وقت گوشی شما برای 30 ثانیه بدون استفاده باقی ماند، صفحه آن به طور خودکار خاموش شود. یک راه حل بهتر وجود دارد که می‌تواند در افزایش شارژدهی باتری گوشی بسیار موثر باشد. این راه حل مربوط به خاموش کردن دسترسی صفحه گوشی پس از هر بار استفاده از آن خواهد بود. یعنی هر بار که شما اقدامات مورد نظرتان را با گوشی موبایل خود انجام دادید و می‌خواهید آن را در حال خودش رها سازید، یک مرتبه دکمه پاور را فشار دهید تا صفحه گوشی خاموش شود و نیازی به 30 ثانیه روشن ماندن صفحه و خاموشی خودکار آن وجود نداشته باشد. پس هرچقدر مدت زمان فعال بودن صفحه نمایش موبایل کاهش یابد، مصرف شارژ باطری هم کاهش پیدا می‌کند.

7. استفاده از حالت دارک مد (Dark Mode) و تصویر پس زمینه سیاه در نمایشگر های آمولد (AMOLED)

اغلب گوشی های امروزی از پنل های نمایشگر آمولد بهره‌مند هستند. این نوع پنل ها به گونه‌ای ساخته شده‌اند که چراغ های LED بستر آن ها برای نشان دادن رنگ مشکی کاملا خاموش باقی می‌مانند! این مسئله بدان معناست که اگر محتوای روی صفحه گوشی سیاه رنگ باشد، چراغ LED در پنل نمایشگر فعال نیست و در نتیجه مصرف شارژی هم انجام نمی‌گیرد! با توجه به این موضوع فعالسازی قابلیت هایی مثل دارک مد (Dark Mode) در آیفون و اندروید و همچنین استفاده از تصاویر پس زمینه سیاه رنگ می‌تواند به شدت روی افزایش شارژدهی باتری گوشی تاثیر بگذارد. شاید در ابتدا حالت تیره صفحه نمایش موبایل برایتان عجیب به نظر برسد اما به مرور کاملا به آن عادت می‌کنید. برای فعالسازی حالت Dark Mode در آیفون های اپل کافیست به مسیر Settings > Display & Brightness بروید و آپشن مربوط به این گزینه را فعال کنید. در گوشی های اندرویدی هم گزینه نام برده شده باید در مسیر مشابه Settings > Display وجود داشته باشد.

افزایش شارژدهی باتری گوشی با بهترین ترفند ها

8. غیر فعالسازی ویجت ها

ویجت ها در واقع ابزارک های کاربردی هستند که با قرار گرفتن روی صفحات اصلی گوشی دسترسی به اطلاعات برخی اپلیکیشن ها را ساده تر می‌کنند و در عین حال می‌توانند حالت بصری یا ظاهری بهتری را هم برای اسکرین های موبایل به وجود آورند. همانطور که می‌دانید در آیفون های اپل ویجت ها فقط روی لاک اسکرین قابل اضافه کردن هستند اما در اندروید اینطور نیست و کاربر بنا به سلیقه شخصی خودش می‌تواند چندین ویجت را در اسکرین های مختلف موبایل خودش مورد استفاده قرار دهد. اما نکته منفی ویجت ها این است که فعال بودنشان منجر به مصرف شارژ بیشتر باتری می‌شود! اما چرا و چگونه؟

هر ویجتی که در گوشی شما فعال است دائما اطلاعات خود را به روز می‌کند و به نوعی منجر به فعالیت اپلیکیشن خود در پس زمینه دستگاه می‌شود. همانطور که قبلا گفته بودیم، فعالیت اپلیکیشن ها در پس زمینه گوشی با صرف انرژی همراه خواهد بود. بدین ترتیب هرچقدر ویجت های بیشتری در آیفون یا گوشی اندرویدی شما فعال باشند، مصرف شارژ بیشتری هم در آن ها به وقوع می‌پیوندد. بنابراین یکی از ترفند های موثر در افزایش شارژدهی باتری گوشی های اندرویدی و آیفون های اپل مربوط به غیر فعال کردن ویجت ها می‌شود. توصیه داریم تا حد امکان تعداد ویجت های فعال روی اسکرین موبایل خودتان را به حداقل برسانید.

9. غیرفعالسازی قابلیت های اتصال از قبیل بلوتوث، وای فای، موبایل دیتا و غیره

تمام قابلیت های اتصالی که در گوشی موبایل شما ارائه شده‌اند در واقع با مصرف شارژ باتری عمل می‌کنند. این قابلیت ها شامل بلوتوث (Bluetooth)، قابلیت NFC، هات اسپات (Hotspot)، وای فای (Wi-Fi)، موبایل دیتا (Mobile Data) و غیره می‌شوند. فعال بودن هر یک از این قابلیت ها در موبایلتان می‌تواند سرعت خالی شدن شارژ باطری را افزایش دهد. بنابراین اگر به فکر ذخیره انرژی در گوشی و افزایش مدت زمان شارژدهی باطری هستید بهتر است قابلیت های نام برده شده را تا حد ممکن در موبایلتان غیر فعال بگذارید. حداقل سعی کنید قابلیت هایی مثل اتصال وای فای یا موبایل دیتا را در مواقعی که استفاده‌ای از آن ها نمی‌شود غیر فعال کنید. طبق بررسی های صورت گرفته مشخص شد که تاثیر فعال بودن قابلیت هایی از جمله موبایل دیتا و هات اسپات در مصرف شارژ باتری به مراتب بیشتر از سایر قابلیت های اتصال نام برده شده خواهد بود.

10. فعالسازی حالت پرواز در مواقعی که آنتن دهی ضعیف است

حتما برای شما هم اتفاق افتاده که در مکانی با آنتن دهی ضعیف باشید و آنتن گوشی شما دائما بپرد و دوباره وصل شود. در اینگونه مواقع تلاش هایی که گوشی برای برقراری ارتباط با اپراتور سیم کارت و دریافت سیگنال های آن برقرار می‌کند منجر خواهند شد که مصرف شارژ باطری به طرز قابل ملاحظه‌ای افزایش یابد. به همین دلیل توصیه می‌شود که در شرایط این چنینی برای جلوگیری از مصرف بدون دلیل و بی‌فایده شارژ باتری گوشی خودتان حتما حالت پرواز (Airplane Mode) موبایل خود را فعال کنید. با فعالسازی این قابلیت اتصال سیم کارت گوشی متوقف خواهد شد و بدین ترتیب تلاش های بی‌ثمر دستگاه برای سیگنال گرفتن از اپراتور هم متوقف می‌شود و در مصرف شارژ صرفه جویی به عمل می‌آید. برای فعالسازی حالت پرواز در گوشی های اندرویدی از منوی تنظیمات سریع و در آیفون های اپل از منوی کنترل سنتر استفاده کنید.

11. عدم اجرای تسک های سنگین

زمانی که اپلیکیشن یا بازی سنگینی روی موبایل شما اجرا شود، منابع سخت افزاری آن از قبیل پردازنده و رم به شدت تحت فشار قرار می‌گیرند و فرکانس کاری هسته های پردازشگر مرکزی دستگاه افزایش می‌یابد. با افزایش این فرکانس میزان انرژی مصرف پردازنده افزایش یافته و گرمای بیشتری توسط آن تولید می‌شود و این دو عامل می‌توانند به شدت روش مصرف شارژ باتری گوشی تاثیرگذار باشند. بنابراین اگر به فکر افزایش شارژدهی باتری گوشی موبایل خودتان هستید بهتر است تا حد امکان از انجام تسک های سنگین و به ویژه اجرای بازی های HD در دستگاه خودداری کنید.

12. غیر فعالسازی سیری (Siri) و گوگل اسیستنت (Google Assistant)

آیفون های اپل مدت هاست که از دستیار هوشمند و اختصاصی این شرکت با نام سیری (Siri0 بهره می‌برند. سیستم عامل اندروید و گوشی های مبتنی بر آن هم از گوگل اسیستنت بهره‌مند هستند و حتی برخی از شرکت های سازنده این اسمارتفون های اندرویدی، دستیارهای صوتی و هوشمند اختصاصی خودشان را ارائه می‌کنند. به عنوان مثال دستار هوشمند اختصاصی سامسونگ با نام بیکسبی (Bixby) شناخته می‌شود. اما همانطور که می‌دانید هیچ یک از این دستیارهای صوتی و هوشمند از زبان فارسی پشتیبانی نمی‌کنند و عملا فعال بودن آن ها در گوشی هیچ مزیتی برای ما ندارد، مگر اینکه در شرایط خاص به زبان انگلیسی یا زبان های دیگری با آن ها تعامل برقرار کنید.

به همین دلیل توصیه داریم با هدف افزایش شارژدهی باتری گوشی موبایل خودتان، دستیار صوتی آن را به طور کامل غیر فعال کنید. بررسی ها نشان داده که فعال بودن سیری و گوگل اسیستنت حتی در حالتی که کاربر از آن ها استفاده‌ای نکند و با آن ها در تعامل نباشد هم می‌تواند منجر به مصرف شدن بخشی از شارژ باطری شود چون این دستیارها در حالت عادی روی وضعیت “آماده به کار” قرار دارند و مقداری از انرژی باتری را در این حال مصرف می‌کنند. به منظور غیر فعالسازی سیری در آیفون های اپل کافیست به مسیر Settings > Siri & Search بروید و سه گزینه نشان داده شده در عکس فوق را غیر فعال کنید. برای غیرفعال کردن گوگل اسیستنت هم در گوشی های اندرویدی به مسیر Settings > Google > Search, Assistant & Voice > Voice > Voice Match بروید و گزینه Access with Voice Match را غیر فعال کنید.

13. غیر فعالسازی سرویس لوکیشن و دسترسی برنامه ها به آن

سرویس لوکیشن (Location Services) یا اصطلاحا GPS سرویسی است که به گوشی و اپلیکیشن های آن اجازه می‌دهد موقعیت مکانی کاربر را ردیابی کنند و از اطلاعات مربوط به آن استفاده به عمل آورند. این قابلیت می‌تواند در برخی مواقع بسیار کاربردی باشد اما فعال بودن بی‌دلیل آن منجر به مصرف شدن بیش از حد شارژ باتری می‌شود. پس غیر فعالسازی سرویس لوکیشن یا جی پی اس یکی از روش های موثر در افزایش شارژدهی باتری گوشی خواهد بود. برای غیر فعالسازی کامل این قابلیت در اندروید می‌توانید از منوی تنظیمات سریع استفاده کنید یا به مسیر Settings > Location بروید و گزینه مورد نظر را غیر فعال نمایید. در آیفون های اپل هم با طی کردن مسیر Settings > Privacy > Location Services و غیر فعالسازی اسلایدر کنار این گزینه قادر به انجام این کار خواهید بود.

افزایش شارژدهی باتری گوشی با بهترین ترفند ها

با غیر فعال کردن کامل سرویس لوکیشن دیگر هیچ برنامه‌ای نمی‌تواند موقعیت مکانی گوشی شما را ردیابی کند و طبیعتا امکان استفاده از قابلیت هایی مثل Find My iPhone و Android Device Manager را هم نخواهید داشت. بنابراین این حالت شاید خیلی جالب و کاربردی نباشد. خوشبختانه در سیستم عامل iOS و اندروید 10 به بالا امکان فعال گذاشتن سرویس لوکیشن و مشخص کردن دقیق نحوه دسترسی برنامه ها به این سرویس ارائه شده که بستر بسیار مناسبی برای ایجاد تعادل مابین عملکرد سرویس لوکیشن و مصرف شارژ باتری را به وجود می‌آورد. بدین منظور در سیستم عامل اندروید باید به مسیر Settings > Location > App Permission بروید و در آیفون های اپل هم به مسیر Settings > Privacy > Location Services مراجعه کنید. حالا ضمن فعال گذاشتن قابلیت مذکور می‌توانید شرایط دسترسی هر برنامه به سرویس لوکیشن را به طور اختصاصی تنظیم کنید. طبیعتا هرچقدر برنامه های کمتری امکان دسترسی به این سرویس را داشته باشد، صرفه جویی بیشتری در مصرف شارژ باتری موبایل شما به وجود می‌آید.

14. آپدیت کردن برنامه ها

یکی دیگر از ترفند هایی که می‌توانید از آن برای افزایش شارژدهی باتری گوشی استفاده کنید مربوط به آپدیت نگه داشتن برنامه های نصب شده روی موبایلتان می‌شود. عموما آپدیت هایی که برای اپلیکیشن ها منتشر می‌گردد شامل بهینه سازی هایی هستند که برخی از آن ها می‌توانند روی میزان مصرف شدن شارژ باطری گوشی تاثیر مستقیم بگذارند. بنابراین سعی کنید همیشه برنامه های نصب شده روی موبایل خود را به آخرین ورژن موجود آپدیت کنید. بدین منظور در گوشی های اندرویدی از گوگل پلی استور (Google Play Store) و منوی MY Apps & Games استفاده کنید و در آیفون های اپل هم از اپ استور (App Store) استفاده به عمل آورید.

15. آپدیت سیستم عامل

آپدیت سیستم عامل اصلی گوشی هم یکی دیگر از ترفند ها و نکات مهمی است که می‌تواند روی کیفیت شارژدهی باطری دستگاه تاثیرگذار باشد. عموما زمانی که یک آپدیت برای گوشی خاصی منتشر می‌شود، علاوه بر تغییرات امنیتی و رفع باگ با بهینه سازی هایی هم همراه خواهد بود که مصرف شارژ کمتر کمک می‌کنند. بنابراین آپدیت نگه داشتن سیستم عامل خود گوشی هم می‌تواند یکی دیگر از روش های موثر برای افزایش شارژدهی باتری گوشی باشد. برای بررسی اینکه آیا سیستم عامل گوش شما به روز است یا خیر در آیفون های اپل به مسیر Settings > General > Software Update بروید. در صورتی که آپدیتی برای گوشی شما وجود داشته باشد می‌توانید آن را دانلود و نصب کنید.

افزایش شارژدهی باتری گوشی با بهترین ترفند ها

در گوشی های اندرویدی هم با مراجعه به مسیر Settings > About > System Update می‌توانید وضعیت سیستم عامل موبایل خودتان را بررسی کرده و در صورت نیاز آپدیت های آن را نصب کنید. دقت داشته باشید که برای دانلود آپدیت ها در گوشی باید حتما اتصال اینترنت برقرار باشد و سرعت دانلود با توجه به سرعت اینترنت و حجم داده های آن متفاوت خواهد بود. بنابراین برای بهبود شارژدهی باتری موبایل خودتان همیشه سیستم عامل دستگاه را هم آپدیت و به روز نگه دارید.

16. کاهش انیمیشن ها و جلوه های بصری

استفاده از این ترفند بیشتر در آیفون های اپل توصیه می‌شود و در گوشی های اندرویدی می‌تواند حالتی ایجاد کند که تعامل با دستگاه خیلی جذاب نباشد و اصطلاحا خشک به نظر آید. هم سیستم عامل اندروید و هم سیستم عامل iOS دارای جلوه های بصری هستند که شاید شما در حین استفاده عادی از دستگاه اصلا متوجه آن ها نشوید. با غیر فعالسازی این جلوه های بصری می‌توانید به کاهش مصرف شارژ باطری موبایل خود کمک کنید. بدین منظور در آیفون های اپل با مراجعه به مسیر Settings > General > Accessibility > Reduce Motion و غیر فعالسازی این گزینه، حجم جلوه های بصری گوشی را به حداقل برسانید.

افزایش شارژدهی باتری گوشی با بهترین ترفند ها

در گوشی های اندرویدی برای کاهش جلوه های بصری باید به مسیر Settings > Developer Options > Animation Scale بروید و گزینه هایی مثل 1.0x یا 0.50 یا اگر دنبال بهترین بازده هستید گزینه Animation Off را انتخاب نمایید. بدین ترتیب انیمیشن ها و جلوه های بصری در گوشی شما غیر فعال می‌شوند و بخشی از انرژی باتری که توسط آن ها مصرف می‌شد دیگر مصرف نمی‌گردد. بدین ترتیب شاهد افزایش شارژدهی باتری گوشی خواهید بود و می‌توانید در مصرف شارژ باطری صرفه جویی به عمل آورید.

جمع‌بندی

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به معرفی روش ها و ترفند هایی پرداختیم که با استفاده از آن ها قادر به افزایش و بهبود قدرت شارژدهی باطری موبایل خود خواهید شد. سعی کردیم نحوه استفاده از هر روش و ترفند را هم در آیفون های اپل و هم در گوشی های اندرویدی شرح دهیم. اگر علیرغم بکارگیری روش های مذکور باز هم شارژ باتری موبایلتان زود به رود خالی می‌شود، مطمئنا باطری گوشی مشکل دارد و احتمالا عمر مفید آن به پایان رسیده و تعویض باتری تنها راه چاره پیش رویتان خواهد بود.

به این مطلب امتیاز دهید
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب مشابه